Det är en utmaning att lyckas skramla ihop ett par miljoner visningar på Youtube, något de flesta företagen strävar efter. Många har den förutfattade meningen att viral succé kommer av sig själv. Många gånger räcker det inte att ha en bra idé och utföra en perfekt produktion för att visningarna ska springa iväg. Något som blir allt vanligare är att ta hjälp av bolag som tillhandahåller distributionsplattformar som t.ex. Unruly för att ”kickstarta” en kampanj.
YouTubaren Karen Cheng har skrivit en intressant artikel om hur hennes video ”Dance in a year” gick viral. Videon handlar om hur hon filmar sig själv varje dag under ett år när hon lär sig dansa. Läs artikeln här.
Här nedan följer några av våra favoritfilmer, många gjorda av stora reklambyråer, men även några som är skapade med enklare medel.
Volvo Trucks: The Epic Split feat. Van Damme
Forsman & Bodenfors
14 november, 2013
82.600.823 visningar
Dollar Shave Club: Our Blades are F***ing Great
6 mars, 2012
122.035.935 visningar
Friskies: Dear Kitten
BuzzFeed Video
5 juni, 2014
25.345.494 visningar
Turner Benelux: A Dramatic Surprise on a Quiet Square
Duval Guillaume Modem
11 april, 2012
54.013.233 visningar
PepsiMax: Jeff Gordon: Test Drive
TBWA\Chiat\Day / OMD
12 mars, 2013
44,370,016 visningar
Save The Children UK: Most Shocking Second a Day Video
Don’t Panic
5 mars, 2014
47.103.609 visningar
Nike Football: Winner Stays
Weiden + Kennedy
25 april, 2014
112.239.468 visningar
Always: Like a Girl
Leo Burnett / Starcom MediaVest Group
June 26, 2014
57.140.321 visningar
Evian: Roller Babies
BETC
1 juli, 2009
79.406.155 visningar
Turkish Airlines: Kobe vs. Messi – The Selfie Shootout
Crispin Porter + Bogusky / Starcom
3 december, 2013
140.609.858 visningar