10 proffstips för att driva en effektiv PR-kampanj

1. Sätt ett mål, dess begränsningar, samt mätetal för framgång

2. Känn din publik

3. Välj rätt plattform

4. Hitta din kreativa vinkel

5. Skriv en exceptionell pressrelease

6. Distribuera smart

7. Bygg relationer med journalister

8. Bygg länkar

9. Delning på social media

10. Skriv ett blogginlägg för företaget

Exempel för PR-kampanjer

10 proffstips för att driva en effektiv PR-kampanj

Innan du släpper ditt budskap för din PR-kampanj

1. Sätt ett mål, dess begränsningar, samt mätetal för framgång

Det är viktigt att börja med en större bild som mål. Vad hoppas du uppnå med din kampanj? Vill du nå en ny publik? Vill du lyfta försäljningen av en produkt? Vill du bygga en positiv relation med allmänheten?

När du väl valt målet för helheten, smala av det ytterligare – för vilken produkt vill du särskilt lyfta försäljningen? För vad vill du att ditt varumärke skall vara känt? Ha i åtanke hur stor din budget är och om det bör finnas en deadline. Genom att lägga riktlinjer för en kampanj ger du dig själv ett fokuserat mätetal för att mäta din framgång.

2. Känn din publik

Innan du kan välja hur du önskar leverera ditt PR-meddelande måste du besluta vem du vill skall ta emot det. Ta dig tid att etablera vilka kundtyper du vill denna kampanj skall nå. Till exempel, om du har familjer som målgrupp, kanske du önskar att skapa en kampanj som uttrycker ett meddelande angående familjen först, eller visa varför varumärket bryr sig och hur dess produkter påverkar de käraste.

3. Välj rätt plattform

När du väl valt kundtyp vill du välja din föredragna plattform för leverans av ditt budskap – föredrar exempelvis din idealiska publik TV eller radio? En pressrelease eller en presskonferens? Denna information kommer hjälpa dig att sätta strategi på allt annat.

4. Hitta din kreativa vinkel

Ingen säger att du inte kan driva en framgångsrik kampanj på små nyheter, såsom ett företagspris, men din berättelse måste vara intressant för allmänheten. Som tur är har varje berättelse en kreativ vinkel. Se på den från allmänhetens synvinkel. Varför skall de bry sig? Om ditt företag just vann ett pris, ”Bästa Cykelstudio i Stockholm”, fråga dig själv vad angående detta pris som är viktigt för dina kunder. Ett rätt redaktionellt knyck är ofta vad som får någon att vilja lära sig mer. Som exempel; ”Vi vann Bästa Cykelstudio i Stockholm, slog ut stornamn som Crescent endast 6 månader efter öppnande”

5. Skriv en exceptionell pressrelease

Om du vill att journalister hjälper dig behöver du hjälpa dem. Istället för att skriva en pressrelease som marknadsföring, ex. ”Vår nya telefon är nu tillgänglig”, skriv en med kraftigare vinkling: ”En lokal mobiltelefonbutik önskar tävla med Apples iPhone”. Märker du skillnaden? Det första alternativet med pressreleasen är egentligen bara reklam. Det andra alternativet är en berättelse. Inkludera relevanta citat från anställda eller industriledare, och inkludera all den nödvändiga informationen en journalist kan tänkas behöva.

6. Distribuera smart

När du väl kommit fram till din vinkel med nyhetsvärde, distribuera den till mediepublikationer som är relevanta för branschen. Du kan även skicka berättelsen till lokal-TV eller radiostationer. Det är av yttersta vikt att du gjort efterforskning på mediebolag genom att besöka deras webbsida och se hur mycket din bransch påverkar publikationens nyhetsflöde. Kom ihåg, mediekanaler bryr sig inte om du öppnar en Italiensk restaurang – men de bryr sig om en intressant berättelse såsom ”Konventionella måltider för stora familjer är en outnyttjad marknad i [denna stad], och en ny Italiensk restaurang uppmärksammar denna efterfrågan”.

7. Bygg relationer med journalister

Samtidigt som detta är ett mer långsiktigt tillvägagångssätt kan du verkligen bygga relationer med journalister under dina kampanjer. Istället för att skicka din berättelse till en generisk nyhetsredaktion, identifiera namnen på journalisterna som oftast skriver om ämnen relaterade till din bransch. Mejla, ring eller till och med nå ut till specifika reportrar via deras Twitter-namn med din berättelse, så att du kan börja bygga en långsiktig relation med någon som kan vara villig att skriva om ditt företag igen i framtiden.

Efter du släpper ditt budskap

8. Bygg länkar

När din berättelse väl börjar spridas genom media är det viktigt att du drar fördel av dragkraften du får från det långsiktiga lyftet på din webbsidas domän.

Kontrollera först Fresh Web Explorer och Google News – med Google news kan du även ange ett larm för ditt företag så att du inte behöver kontrollera pressen manuellt. Närhelst du ser ditt företag eller kampanj nämnd, skicka ett mejl till journalisten som skrev artikeln, eller själva publikationen. Här är vad du kan säga:

”Hej

Jag hoppas du har det bra. Jag avslutade precis min läsning av din artikel med titeln [skriv artikelnamn här] – en intressant och uppskattad läsning!

Jag märkte i artikeln att du nämnde [lägg in kampanj- eller företagsnamn här]. Jag undrar om du kunde lägga till en länk [lägg in länk här]. Förhoppningsvis kommer detta ge läsarna ytterligare information om de önskar att utforska vidare.

Återkom gärna om du vill hjälpa till!

Vänligen,

Jan Svensson”

Genom att uttrycka detta som en fördel för publikationens läsare, ger du journalisten en bra incitament att lägga till en länk tillbaka till din sida.

9. Delning på social media

Likt som för länkbyggande, att fråga medieredaktioner som publicerar din artikel att dela den på sina kanaler för social media är en effektiv metod för att locka en stor publik till din kampanj. Som exempel, om din berättelse plockas upp av Cosmopolitan, varför inte försöka nå några av deras 2,2 miljoner följare på Instagram?

Eftersom social media rör sig snabbt kommer du vilja mejla en publikation omedelbart då din berättelse går live, för att fråga deras chef för social media om de kan vara villiga att dela den medan det fortfarande är färskt.

10. Skriv ett blogginlägg för företaget

Om din kampanj är framgångsrik kommer du med stor säkerhet se en ökning av besök på din webbsida. Dra nytta av denna ökade trafik genom att skriva ditt egna blogginlägg, som redogör för samma information du skrev i din pressrelease. Detta kommer möjliggöra att ditt företag ger relevant information till människor som önskar veta mer om ditt företag och tjänsterna du tillhandahåller.

Exempel för PR-kampanjer

Låt oss nu ta en titt på några PR-kampanjer som regerade genom att använda stegen ovan.

1. Burger King drog uppmärksamhet till sig med Nationella månaden för Antimobbning genom att visa två olika typer av ”mobbning” och se vilken åskådare vid sidan om brydde sig mer om. Kolla in denna kreativa och rörande analogi i videon nedan (helt ärligt, jag fick en tår i ögat). Det är tydligt att Burger King gjorde sin research om målgruppen under Månaden för Förebyggande av Mobbning, och levererade kampanjens budskap på plattformen bäst lämpad för demografin gymnasieelever.

2. När ett företag gör förändringar i varumärket blir användare ofta frustrerade, särskilt när de inte förstår orsaken till förändringen. När Airbnb lanserade sin nya ”the Bélo” logo, var vissa av Airbnbs användare kritiska till förändringen. För att bekämpa kritiken producerade företaget en video som beskrev historien bakom den nya logotypen, och skapade även ”kundupplevelse” så Airbnbs användare kunde personifiera sina egna Bélo logotyper.

För att dämpa frustrationen ytterligare skickade Airbnbs VD, Brian Cheskey, ett webinar till aktiva användare som förklarade anledningen till förändringen av logon. Detta är en effektiv strategi för att bygga starkare relationer med publiken. Dessutom skapade Airbnb en företagsnyhet till en berättelse som intresserade medieredaktioner genom att sätta den nya logon i samband med ett större budskap.

3. AXA, en fransk multi-internationell försäkringsfirma behövde sprida medvetenhet till kinesiska föräldrar att bära bilbälte var nödvändigt för deras barns säkerhet. För att göra detta producerade AXA en video med utbildningsprogram som involverade olika skolor genom hela landet. Över sex månader hade mer än 125,000 barn och föräldrar lärt sig om säkerhetsbälte och dess säkerhet i ett av dessa informationsprogram. Efter kampanjen visade en studie att 77 % positivt kopplade samman AXA med medborgarkampanjen, och att kunder som övervägde AXA försäkringar ökade från 24 % till 34 %. Se? PR kan skapa pengar! Denna kampanj exemplifierar en PR-strategi som etablerar ett mål, att sprida medvetenhet om säkerhet med säkerhetsbälte, och ett bestämt mätetal för att rapportera nivån av framgång.

4. Innan #IceBucketChallenge hade jag knappt hört någon tala om ALS. I ett försök att använda PR för att sprida medvetande, skapade ALS organisation #IceBucketChallenge vilken instruerade en person att spela in en video med dem själva där de dumpar en hink med is över sitt huvud och sedan nominera tre vänner att göra detsamma genom social media. Den blev påfallande viral – flera kändisar inklusive Facebooks VD Mark Zuckerberg deltog, och den spred sig snabbt på social media. Under 2013 samlade organisationen för ALS in 28 miljoner kronor genom donationer. Under 2017, året för kampanjen med #IceBucketChallenge samlade organisationen för ALS in över 1 miljard kronor. Organisationen för ALS beslutade sig för en effektiv plattform att framföra sitt budskap, och valde även en otroligt kreativ vinkel för att optimera genomslaget.

5. Under 2003 valde Dove att använda verkliga kvinnor i sin reklam istället för att använda trådsmala modeller för att sälja Doves produkter, och kallade sin PR-kampanj ”Kampanj för Äkta Skönhet”. Varumärket producerade kampanjen med en reklam som visade sex vanliga kvinnor i sina underkläder – vilket aldrig tidigare var skådat och därmed en kreativ vinkel att använda. Kampanjen hjälpte Dove att förbättra sitt varumärkes rykte genom att dra uppmärksamhet till sina enastående annonser som lyfte försäljningen med 700 %.

Se även Jerry Silfwers TED talk om PR

Känner du efter att ha läst artikeln att du fortfarande inte riktigt vet var du ska börja kan du ta hjälp av en PR-byrå för rådgivning.

Källa: hubspot.com