11 enkla steg för en framgångsrik process i att bygga varumärke

Innehåll:

Vad är ett varumärke?

Vad är varumärkeskännedom?

Hur du bygger ett varumärke

Bonus: Var ditt varumärkes största förespråkare

Ett igenkänt och älskat varumärke är en av de mest värdefulla tillgångarna ett företag äger.

Enligt en Nielson enkät föredrar 59 % av kunder att köpa nya produkter från varumärken de känner till.

Som ett mindre företag kanske du konkurrerar mot stora varumärken med hängivna kunder och obegränsad budget för marknadsföring. Det är därför du måste hitta sätt att differentiera dig – med en egen gedigen process för varumärkesutveckling.

11 enkla steg för en framgångsrik process i att bygga varumärke

Hur bygger du ett varumärke?

Varumärkesutveckling är mycket mer än bara en häftig logotyp eller välplacerad reklam.

Du behöver göra mer.

Låt mig ge dig en snabb definition innan vi dyker in i de praktiska detaljerna för byggande av varumärke.

Vad är ett varumärke?

Enkelt uttryck definieras ditt varumärke av kundernas generella uppfattning om ditt företag.

Grundaren av Amazon, Jeff Bezos sa det ännu bättre; ”Ditt varumärke är vad andra säger om dig när du inte befinner dig i rummet.”

Ditt varumärke är ditt rykte!

I dagens marknad måste ett varumärke vara konsekvent i kommunikation och upplevelse, över många applikationer.

·         Miljö (butik eller kontor)

·         Trycksaker, skyltning, paketering

·         Webbsida & marknadsföring online

·         Innehållspublicering

·         Försäljning & Kundservice

Är varumärkesutveckling enkelt? Sanningen är att varumärkesutveckling inte sker över en natt…eller ens inom några få månader.

Att bygga ett varumärke är definitivt en process. Den pågående insatsen kommer dock resultera i etablerandet av långsiktiga relationer med dina kunder.

Detta kan medföra en stadig ökning av försäljning, fler projekt, referenser via djungeltelegrafen, och påverkansarbete för din produkt eller dina tjänster.

Vad är varumärkeskännedom?

Definitionen för varumärkeskännedom är att generera kännedom om din verksamhet genom användandet av marknadsföringsstrategier och kampanjer med målet att skapa en unik och varaktig bild på marknadsplatsen.

Positivt intryck + sticka ut = framgång med varumärke.

Under 2021 kan förstärkningen av din varumärkesbild ske effektivt genom olika digitala marknadsföringsaktiviteter:

·         Användarupplevelser (ex. din webbsida)

·         SEO & Content Marketing

·         Marknadsföring på Social Media

·         Marknadsföring via E-post

·         Paid Advertising (PPC) [Betald Annonsering]

Tillsammans är dessa kanaler fundamentala i att öka varumärkets kännedom samt tillväxt. Vi kommer att dyka ner i var och en av dessa aktiviteter mer i detalj senare!

Vi har förenklat vägen till processen för varumärkesutveckling nedan, för att hjälpa ert företags varumärke eller personliga varumärke få fler lojala följare.

Undrar du var du skall börja?

Använd dessa steg som guide för hur du skall bygga ett varumärke!

Hur du bygger ett varumärke

1. Upptäck syftet bakom ditt varumärke.

Varje framgångsrikt varumärke har ett mäktigt syfte bakom sig.

Och det bör även du.

Det är vad du vaknar varje dag och älskar att göra för andra människor (och världen) genom din produkt eller tjänst.

Det finns fyra frågor du borde ställa dig själv vid definieringen av ett varumärkes syfte:

·         Varför finns du?

·         Vad differentierar dig?

·         Vilka problem löser du?

·         Varför skall människor bry sig?

Du kommer att använda dessa idéer för att informera om kärnan av ditt varumärke, genom en tagline, slogans, röst, budskap, berättelser, visualisering och mer.

Så gräv djupt och hitta dessa guldkorn av sanning vilka kan särskilja ditt varumärke från andras.

Simon Sinek, expert inom ledarskap, utvecklade en effektiv modell kallad The Golden Circle (han är också författare till Start With Why-den här boken är utmärkt att läsa eller lyssna till på Audible!)

Konceptet bakom The Golden Circle kan verkligen hjälpa dig att identifiera syftet bakom vad som helst i affärsvärlden eller i livet.

De 3 delarna i The Golden Circle:

·         Vad – Produkterna eller tjänsterna du erbjuder dina kunder

·         Hur – Sakerna som differentierar dig från konkurrenterna

·         Varför – anledningen varför du är passionerad och varför du finns

I videon nedan kan du se hur Sinek förklarar hur man verkligen differentierar ett varumärke när de flesta misslyckas.

Jag har antagligen tittat på den presentationen över hundra gånger, och får fortfarande gåshud när jag gör det. Det är en som jag skickar till alla kunder innan vårt kick-off möte för fasen då ett varumärke skall upptäckas.

Vissa personer inom branschen för marknadsföring tycker att det är överskattat, men jag håller inte med. Det är inspirerande, framförallt om du är ny vad gäller att bygga varumärke för en affärsidé. Och, det finns en anledning till varför det är ett av de mest populära avsnitten av TED Talks genom alla tider.

Luta dig tillbaka och ta en titt:

”Människor köper inte vad du gör; de köper varför du gör det.

Målet är inte att göra affärer med alla som behöver det du har.

Målet är att göra affärer med människor som tror på det du tror på.”

–          Simon Sinek

Du kan också använda The Golden Circle som en startpunkt för att identifiera ditt unika varumärkes syfte.

2. Studera konkurrerande varumärken inom din bransch.

Du skall aldrig imitera exakt vad de stora varumärkena gör inom din bransch.

Men, du bör vara medveten om vad de gör väl (eller där de misslyckas).

Målet är att differentiera sig från konkurrenterna. Övertyga en kund att handla från dig istället för dem!

Vi tänker alltid på hur man gör så att ett varumärke sticker ut från vad som redan finns därute. Hoppa inte över detta steg i den varumärkesutvecklande processen.

Studera dina huvudsakliga konkurrenter eller måttstockar till varumärken. Studera exempelvis hur väl de lyckats med att bygga ett varumärke.

För ett varumärke att vara effektivt behöver det vara enkelt för konsumenter att känna igen och komma ihåg.

Skapa ett kalkylblad för att studera dina konkurrenters varumärken

Studera konkurrenter är ett nyckelelement för din egen varumärkesutveckling. Börja med att skapa ett kalkylblad för att studera konkurrenters varumärken. Du kan använda Google Sheets, Excel, Eller bara ett block.

Svara därefter på dessa fundamentala frågor.

·         Är konkurrenten konsekvent med budskap och visuell identitet över kanalerna?

·         Vad är kvalitén hos konkurrenternas produkter eller tjänster?

·         Har konkurrenten kundrecensioner eller är omtalad på social media där du kan läsa om dem?

·         På vilket sätt marknadsför konkurrenten sin verksamhet, både online och offline?

Välj några få konkurrenter, två till fyra (2-4) är ett bra antal för ditt kalkylblad om konkurrenter. Du kanske vill ta en titt på andra lokala företag, eller till och med sikta in dig på att mäta mot kända varumärken.

3. Avgör ditt varumärkes målgrupp.

Grunden till din varumärkesutveckling är att avgöra målgruppen som du kommer att fokusera på.

Du kan inte vara allt för alla, eller hur?

Precis

När du bygger ett varumärke, ha i åtanke exakt vem du vill nå. Du kommer skräddarsy ditt uppdrag och meddelande för att uppfylla deras exakta behov.

Nyckeln är att vara specifik. Kom fram till detaljerade beteenden och livsstilar för dina konsumenter.

Jag skall förklara med några kortfattade exempel.

·         Istället för ”alla Mammor”, kan du begränsa det till en nisch för att finslipa det till ”singelmammor som arbetar heltid hemifrån”.

·         ”Teknikintresserade personer” är för brett. Men ”Tekniskt kunniga tidiga användare som har hand om större team” kan begränsa fokusområdet.

·         Om du har ”universitetsstudenter” som målgrupp, finns det definitivt utrymme att vara mer specifik. Det kan exempelvis vara: ”universitetsstudenter som studerar utomlands i Europa under sommaren”.

·         ”Alla som behöver ett jobb” är verkligen ingen nisch som målgrupp. Men, ”pensionärer som söker återgå till yrkeslivet på chefsposition” kan vara!

Som du kan se, att rikta in sig på en nisch kräver att du förbinder dig till något väldigt fokuserat från början.

Du kommer att inse att den konkurrensmässiga fördelen vid varumärkesutveckling av ditt företag är att minska din målgrupps fokus. Detta kan hjälpa dig att försäkra att ditt varumärkes budskap upplevs som kristallklart för den oberoende mottagaren.

Spika upp en bild av dina konsumenter, lär dig därefter hur du skapar en varumärkesidentitet som de kan förstå och relatera till.

Kundtyper för ditt varumärke

Skapande av ett varumärke bygger på en verklig förståelse för kundtyper. Här är några saker att dokumentera när du beskriver din idealiska kund:

·         Ålder

·         Kön

·         Plats

·         Inkomst

·         Utbildningsnivå

För att få ytterligare definition vad gäller kundtyp för ditt varumärke, djupdyk i dessa detaljer:

·         Motivering

·         Mål

·         Pain points

·         Influencers

·         Föredragna varumärken

Att identifiera målgruppen för dina tjänster eller produkter är en övning som kommer påverka och ge fördelar till alla delar av din process för varumärkesutveckling, särskilt för marknadsföringsinsatser. Du vill att rätt person konsumerar ditt innehåll, klickar på dina annonser, går med i din mejllista, etc.

Att avgöra den ideala publiken för din verksamhet kommer bistå dina övergripande digitala varumärkesbyggande strategier. Det är definitivt ett viktigt första steg!

4. Etablera en verksamhetsidé för ditt varumärke

Har du funderat på en verksamhetsidé för ditt varumärke? Kort och gott så kommer du att behöva skapa ett tydligt uttryck för vad ditt företag är mest passionerat över.

Detta är ditt Varför; anledningen till att du går upp varje morgon.

Innan du kan bygga ett varumärke som din målgrupp litar på, behöver du veta vilket värde ditt företag tillhandahåller.

Verksamhetsidén för varumärket definierar i grunden en anledning att existera. Den kommer informera alla andra aspekter gällande dina strategier för varumärkesutveckling.

Allt från din logo till din tagline, röst, budskap, och personlighet bör reflekteras i den verksamhetsidén.

När människor frågar vad du gör: besvara dem med din verksamhetsidé för ditt varumärke.

Du kan använda informationen samlad från övningen med The Golden Circle (se Steg 1), för att skapa en tydlig och effektiv verksamhetsidé för ditt varumärke.

Verksamhetsidé exempel: Nike

Vi känner alla till Nikes tagline: Just do it. Men vet du vad deras verksamhetsidé för varumärket är?

Nike’s verksamhetsidé är: ”To bring inspiration and innovation to every athlete in the world”.

Du kan se Nikes verksamhetsidé överallt. De fokuserar på alla typer av atleter som använder Nikes produkter för att bli det bästa de kan bli.

Nike går även längre med sin verksamhetsidé, genom att som fotnot i uttalandet lägga till: ”If you have a body, you are an athlete”. Tänk på hur bred deras målgrupp blir med en fotnot som den!

Företaget har byggt upp ett sådant rykte och följare av varumärket, att det är möjligt att utöka målet till att passa varje ”kropp”.

När du bygger din verksamhets varumärke, börja smått och kom ihåg att fokusera på din nisch vad gäller målgrupp först.

Över tid kan lojalitet till ditt varumärke växa tillräckligt för att expandera ditt omfång.

Låt oss ta ett steg tillbaka för en minut. Innan du skapar din verksamhetsidé för ditt varumärke, känn efter i magen om du verkligen förbinder dig till Steg 3 i fastställandet av exakt vilka dina konsumenter är. Det är ett av de viktigaste stegen bland alla i processen för varumärkesutveckling.

5. Lista nyckelkvalitéer och fördelar ditt varumärke erbjuder

Det kommer alltid finnas varumärken med större budget och mer resurser för att regera inom sin bransch.

Din produkt, tjänst och fördelar tillhör helt dig själv.

Att starta ett varumärke som är minnesvärt betyder att du gräver djupt för att lista ut vad du erbjuder, och ingen annan erbjuder.

Förutsatt att du vet exakt vilken din målgrupp är (se Steg 3), ge dem en anledning att välja ditt varumärke över något annat.

Det är viktigt att notera att detta inte bara en tvättlista över funktionerna din produkt eller tjänst du erbjuder till kunderna eller klienterna. Fundera på hur du tillhandahåller värde som förbättrar konsumenternas liv (utfall eller resultat som upplevs).

Här är några exempel:

·         Mer autentisk och transparent kundtjänst

·         Ett bättre sätt att gynna produktivitet

·         Minska kostnader med en mer lönsam lösning

·         Spara tid på dagliga sysslor

Verksamhetsidé exempel: Apple

Apple är uppenbart inte bara vilket annat bolag som helst. En av deras nyckelkvalitéer är en ren design, och en nyckelfördel är enkelheten i användande.

Från unik paketering till deras events för tillkännagivande, påminner Apple alltid kunder att deras produkt kan användas direkt när den tas ur förpackningen.

Minns du Apples slogan från 1997-2002? Den var ”Think Different”. Detta begrepp fortsätter att existera idag.

Vi är nästan halvvägs igenom stegen för varumärkesutveckling. Om du har kommit så här långt, ge dig själv en high five.

6. Skapa ditt varumärkes unika röst

Din röst beror på ditt företags mål, publik, samt bransch.

Det är hur du kommunicerar med dina kunder, och hur de svarar till detta.

En röst för ditt varumärke kan vara:

·         Professionell

·         Vänlig

·         Serviceinriktad

·         Auktoritär

·         Teknisk

·         Säljande

·         Personlig

·         Informativ

Det finns gränslöst med adjektiv och möjligheter som kan bygga ett varumärkes röst bakom ditt budskap.

I slutändan önskar du välja en röst för varumärke som låter vettig och resonerar med din målgrupp. (Åter, tillbaka till Steg 3!)

Du kommer se att om du hittar och använder den rätta rösten för varumärket, då kommer du ha större chans att knyta an till konsumenterna.

Detta är särskilt viktigt vid publicering av bloggartiklar eller meddelanden på social media. Upprätthållande av en konsekvent röst kommer hjälpa din varumärkesbild att bli igenkänd på flera kanaler på samma vis. En gemenskap av följare, läsare eller prenumeranter kommer förvänta sig en viss röst och personlighet för varumärket då de konsumerar ditt innehåll (se nästa steg).

Verksamhetsidé exempel: Virgin America

Virgin America är känt för sin vänliga och pålitliga kundtjänst, och dess röst bygger konstant varumärket.

Notera deras personliga stil på Twitter – genom att använda platsbaserad humor i detta fall. De förstärker även värdet som de ger sina kunder – med garanti för eluttag på varje flygning.

”Fiskpinnar kommer att flyga över Pike Palace innan vi erbjuder en flygning utan eluttag. #FleetWide

– Virgin America (@VirginAmerica) 4 augusti, 2015″

7. Låt ditt varumärkes personlighet glänsa

Kunder letar inte efter ännu ett företag inom köksredskap som erbjuder samma sak som alla andra.

De söker efter en upplevelse särskilt framtagen för deras behov, uppbackad med genuint personlig interaktion.

Undrar du över hur du skall bygga din verksamhets varumärke på ett unikt sätt? Få din personlighet att sticka ut i varje aspekt för din varumärkesutveckling.

Var konsekvent med denna personlighet för ditt varumärke över alla kontaktpunkter.

Det kan vara så enkelt som:

·         En personlig röst i kommunikationen (använda ”jag” och ”du”)

·         Dela innehåll från bakgrunden i verksamheten

·         Berätta om verkliga erfarenheter

·         Beskriv dina produkter/tjänster på ett finurligt sätt

8. Bygg en berättelse kring varumärke och budskap

När du bygger ett varumärke, tala om för kunderna kortfattat vem du är.

Använd rösten för verksamheten du har valt för ditt varumärke.

Ditt budskap bör vara helt associerat med ditt varumärke och konsekvent uttryckt.

Denna del av processen för varumärkesutveckling går bortom din logotyp och tagline för att definiera nyckelaspekterna gällande:

·         Vem du är

·         Vad du erbjuder

·         Varför människor skall bry sig

En berättelse för ett varumärke är möjligheten att kommunicera på en mänsklig nivå, att skapa en direkt emotionell kontakt med dina kunder.

Vad detta innebär är att det språk du använder bör förstås omedelbart samtidigt som de slår an på en emotionell sträng.

Gör det enkelt och tydligt.

Viktigast av allt, när du skapar din berättelse för varumärket, tala inte om vad din produkt kan göra… istället varför den är viktig för dina kunder.

Exempel på varumärkesutveckling: TOMS Shoes

TOMS Shoes har byggt en enorm skara följare på social media och otroligt positiv uppfattning om varumärket.

De definierar tydligt sitt budskap på sin webbsida: ”Förbättrar liv. Med varje produkt du köper, hjälper TOMS en person i behov. En för varje.”

Denna berättelse bärs genom varje ögonblick en konsument är i kontakt med varumärket.

9. Skapa en logotyp & tagline

När du tänker på att skapa ett varumärke kommer du antagligen tänka på det visuella först. Vi har inte ens talat om det förrän djupt in i denna process för varumärkesutveckling!

Detta steg kan vara det där du behöver hjälp i det kreativa förfarandet.

Den mest spännande (och diskuterbart viktigaste delen) i processen för varumärkesutveckling, är att skapa en logotyp och tagline för ditt företag.

Denna logo kommer dyka upp på allt som är relaterat med din verksamhet. Den kommer bli din identitet, visitkort, och visuella igenkänningen av ditt löfte.

Så var villig att investera tid och pengar på att skapa något exceptionellt vad gäller att förstärka den visuella identiteten för ditt företag.

Behöver du hjälp med logotypen för din verksamhet? Anställ en professionell designer eller agentur med erfarenhet inom identitet och design, för att hjälpa ditt varumärke att sticka ut.

Deras expertis kommer försäkra att du får en unik och tidlös logotyp för din verksamhet.

En designer kan även utveckla riktlinjer för ditt varumärke, för att försäkra att samtliga framtida applikationer av logo och associerade färgpaletter eller typsnitt för varumärket används konsekvent.

En gedigen guide för stil av varumärke kommer innefatta följande saker:

·         Storlek på logo och placering

·         Färgpalett

·         Typografi och font

·         Ikonografi

·         Fotografi-/bildstil

·         Webbelement

10. Integrera ditt varumärke i alla aspekter av din verksamhet

Processen för byggande av varumärke slutar aldrig.

Ditt varumärke bör vara synligt och reflekteras i allt som din kund kan se, läsa och höra.

Låt mig förklara.

Om en klient kommer in till ditt kontor, eller kund kommer in till din butik – bör din varumärkesbild synas både i miljön och med personlig interaktion.

Allt som det går att ta på – från visitkort till marknadsföring, till paketering och produkt – behöver din logo tryckt.

På all digital media, försäkra dig om att ditt varumärke ser likadant ut överallt. Använd din guide för stil av varumärke för att skapa konsekvens med visualisering såsom färger och användande av logo, font, foton, etc.

Din webbsida är det viktigaste verktyget för marknadsföring av ditt varumärke. När du designar en webbsida: införliva din röst, budskap, och personlighet i innehållet.

Profilsidor för nätverk på social media bör varumärkas visuellt, och med din valda röst för engagemang.

Och glöm inte video! YouTube, Facebook Video och Facebook Live, Snapchat och Instagram Stories är samtliga plattformar som behöver innehåll med din unika röst för varumärket och personlighet.

För de som ger sig in på podcasts, håll dig till ett tema som stödjer ditt varumärkes budskap, värde och röst.

Varumärkesutveckling exempel: Warby Parker

Warby Parker har lyckats att snabbt utveckla ett varumärke som är unikt och bäst i sitt slag. Deras innovativa produkt prova på hemma, försäljningsmiljö, och insatser inom digital marknadsföring är skräddarsydda för deras målgrupp.

11. Förbli trogen din varumärkesutveckling

Om du inte bestämmer dig för att ändra ditt varumärke till något som är mer effektivt baserat på mätningar mot kunders respons, är nyckeln att vara konsekvent.

När du väl etablerat en röst för varumärket, använd den för varje del av ditt innehåll som du skapar. ”Se ovan, Steg 6 i processen för varumärkesutveckling.)

Dokumentera alla riktlinjer för varumärke som du skapar och distribuera internt som referens.

Vad är byggande av varumärke värt, om det inte är konsekvent? Gör inte ändringar konstant på din branding. Inkonsekvens kommer förvirra dina kunder, och skapa långsiktigt byggande av varumärke svårare.

Byggande av varumärke exempel: Starbucks

Starbucks är världsledande inom försäljning av specialkaffe, och deras varumärke har alltid lovat att föra människor tillsammans.

Starbucks budskap?

”För att inspirera och vårda den mänskliga andan – en person, en kopp och ett grannskap i taget.”

Det är därför du kommer att hitta gratis Wi-Fi i varje butik, stora bord, och lugnande musik för att göra samtal med varandra enklare. De skriver alltid ditt namn på kaffet för en extra personlig känsla.

Även om deras logo ändrades 2011 (tog bort företagets namn!), har Starbucks varumärke med dess uppfattning bland människor förblivit stark. När du ser den förenklade gröna logotypen med sjöjungfrun, vad känner du då? Jag garanterar att det är något.

Bonus: var ditt varumärkes största förespråkare

När du bygger ett varumärke som fungerar för mindre företag, är du (och dina anställda) de bästa förespråkarna för att marknadsföra varumärket.

Ingen känner till ditt varumärke bättre än du, så det är upp till dig att sprida ordet.

När du tar in anställda, försäkra dig om att de passar in i kulturen och med budskapet, visionen samt värderingarna för ditt varumärke.

Uppmuntra anställda att etablera ett personligt varumärke som är i linje med ditt företags varumärkesprocess, för att vidare stärka omfånget.

Ge dina lojala kunder en röst. Uppmuntra dem att lägga upp recensioner, eller dela ditt innehåll.

Mer om att bygga ett varumärke från grunden

Källa: freshsparks.com