Vad är SEO, och varför är det viktigt?
Välkommen! Vi är glada över att du är här!
Om du redan har en gedigen förståelse för SEO och varför det är viktigt kan du hoppa till kapitel 2 (även om vi fortfarande rekommenderar att man skummar över bästa praxis från Google och Bing i slutet av detta kapitel; de är användbara uppdateringar).
För alla andra hjälper detta kapitel att bygga din grundläggande SEO-kunskap och självförtroende när du går vidare.
Vad är SEO?
SEO står för ”sökmotoroptimering.” Det är ett sätt att öka både kvaliteten och kvantiteten på trafik för webbplats såväl som exponering för ditt varumärke genom kostnadsfria (även känt som ”organiskt”) sökmotorresultat.
Trots förkortningen handlar SEO lika mycket om människor som om själva sökmotorerna. Det handlar om att förstå vad människor söker på nätet, de svar de söker, orden de använder och vilken typ av innehåll de vill konsumera. Genom att känna till svaren på dessa frågor kan du ansluta till de människor som söker efter de lösningar du erbjuder online.
Om känna till din publiks avsikt är ena sidan av SEO-myntet, då är den andra att leverera det på ett sätt som sökmotor kan hitta och förstå. I den här guiden förvänta dig att lära dig göra båda.
Grunderna för sökmotorerna
Sökmotorer är svarsmaskiner. De söker igenom miljarder delar innehåll och utvärderar tusentals faktorer för att avgöra vilket innehåll som mest troligt kommer att besvara din fråga.
Sökmotorer gör allt detta genom att upptäcka och katalogisera allt tillgängligt innehåll på Internet (webbsidor, PDF-filer, bilder, videos o.s.v.) via en process som kallas ”genomsökning och indexering”, och därefter sortera det efter hur bra det matchar frågan i en process vi refererar till som ”rankning”. Vi kommer att behandla genomsökning, indexering och ranking mer detaljerat i kapitel 2.
Som vi nämnde tidigare är organiska sökresultat de som tjänas genom effektiv SEO, inte de som betalas för (d.v.s. inte reklam). Dessa brukade vara lätta att upptäcka – annonserna var tydligt märkta som sådana och de återstående resultaten hade vanligtvis formen av ”10 blå länkar” listade nedanför dem. Men med hur sökningen har förändrats; hur kan vi notera organiska resultat idag?
Idag är sökmotorers resultatsidor – ofta kallade ”SERP” – fyllda både med mer annonser och mer dynamiska organiska resultatformat (kallat ”SERP-funktioner”) än vi någonsin sett tidigare. Några exempel på SERP-funktioner är snippets (eller svarboxar), Folk Frågar Även Efter rutor, bildkaruseller, etc. Nya SERP-funktioner fortsätter att dyka upp, främst drivna av vad folk söker.
Om du till exempel söker efter ”Göteborg väder” ser du en väderprognos för staden Göteborg direkt i SERP istället för en länk till en webbplats som kan ha den prognosen. Och om du söker efter ”pizza Göteborg”, ser du ett ”lokalt paket” resultat som består av pizzaställen i Göteborg. Bekvämt, eller hur?
Det är viktigt att komma ihåg att sökmotorer tjänar pengar på reklam. Deras mål är att bättre lösa sökarnas frågor (inom SERP), att locka tillbaka sökarna tillbaka och att hålla dem längre på SERPerna.
Vissa SERP-funktioner på Google är organiska och kan påverkas av SEO. Dessa innefattar snippets (ett framhävt organiskt resultat som visar ett svar i en ruta) och relaterade frågor (t.ex. ”Folk Frågar Också Efter” -ruta).
Det är värt att notera att det finns många andra sökfunktioner vilka även om de inte är betald reklam, vanligtvis inte kan påverkas av SEO. Dessa funktioner har ofta data från egna datakällor, till exempel Wikipedia, WebMD och IMDb.
Varför SEO är viktigt
Samtidigt som betald reklam, sociala medier och andra onlineplattformar kan generera trafik till webbplatser, drivs huvuddelen av onlinetrafiken av sökmotorer.
Organiska sökresultat täcker mer digital arkitektur, verkar mer trovärdiga för kunniga sökare och får mycket fler klick än betalda annonser. Som exempel: av alla amerikanska sökningar klickar bara ~ 2,8 % av folk på betalda annonser.
I ett nötskal: SEO har ca. 20x fler trafikmöjligheter än PPC både på mobil och desktop.
SEO är också en av de enda marknadsföringskanalerna på nätet som, när det konfigureras korrekt, kan fortsätta att betala av över tid. Om du tillhandahåller ett fast innehåll vilket förtjänar att rankas för rätt sökord kan din trafik eskalera över tid, medan reklam kontinuerligt behöver finansiering för att sända trafik till din webbplats.
Sökmotorer blir smartare, men de behöver fortfarande vår hjälp.
Optimering av din webbplats hjälper till att leverera bättre information till sökmotorer så att ditt innehåll kan indexeras korrekt och visas i sökresultaten.
Bör jag anställa en professionell SEO-konsult eller byrå?
Beroende på din bandbredd, viljan att lära dig och komplexiteten för din(a) webbplats(er) kan du utföra en del grundläggande SEO själv. Eller så upptäcker du kanske att du föredrar hjälp av en expert. Bägge sätt är okej!
Om du letar efter experthjälp är det viktigt att veta att många byråer och konsulter ”tillhandahåller SEO-tjänster”, men kan variera mycket i kvalitet. Att veta hur man väljer ett bra SEO-företag kan spara mycket tid och pengar, eftersom fel SEO-teknik faktiskt kan skada din webbplats mer än den kommer att hjälpa.
White hat hatt Black hat SEO
”White hat SEO” avser SEO-tekniker, bästa praxis och strategier vilka följer sökmotorns regel, dess främsta fokus är att ge mer värde till personer.
”Black hat SEO” avser tekniker och strategier som med spam och trick försöker lura sökmotorer. Samtidigt som black hat SEO kan fungera, sätter det webbplatser inför enorm risk att bli straffade och / eller av-indexeras (tas bort från sökresultaten) och har etiska konsekvenser.
Straffade webbplatser har försatt företag i konkurs. Det är bara ännu en anledning att vara mycket försiktig när du väljer en SEO-expert eller byrå.
Sökmotorer delar liknande mål med SEO-branschen
Sökmotorer vill hjälpa dig att lyckas. Faktum är att Google till och med har en Startguide för Sökmotoroptimering, mycket lik Nybörjarguiden! De är också ganska behjälpliga genom SEO-gemenskapen. Konferenser för digital marknadsföring – såsom Unbounce, MNsearch, SearchLove och Mozs egna MozCon – lockar regelbundet ingenjörer och representanter från stora sökmotorer.
Google hjälper webbansvariga och de som sköter SEO via sitt Hjälpforum för Webbansvariga och genom att vara värd för live Hangouts under kontorstid. (Bing stängde tyvärr ner sitt Forum för Webbmaster 2014.)
Samtidigt som riktlinjer för webbansvariga varierar från sökmotor till sökmotor, förblir de underliggande principerna desamma: försök inte lura sökmotorer. I stället skall du ge dina besökare en fantastisk onlineupplevelse. För att göra det följer du riktlinjerna för sökmotorerna och uppfyller användarens avsikt.
Googles riktlinjer för webbansvariga
Grundläggande principer:
· Skapa sidor främst för användare, inte sökmotorer
· Lura inte dina användare
· Undvik tricks avsedda att förbättra rankingen för sökmotorerna. En bra tumregel är om du skulle känna dig bekväm att förklara vad du har gjort på en webbplats till en Google-anställd. Ett annat användbart test är att fråga, ”Hjälper det mina användare? Skulle jag göra det om sökmotorer inte fanns?”
· Tänk på vad som gör din webbplats unik, värdefull eller engagerande
Saker att undvika:
· Automatiskt genererat innehåll
· Delta i smidande av ränker för att sprida länkar
· Skapa sidor med lite eller inget originalinnehåll (d.v.s. kopieras från någon annanstans)
· Cloaking – att visa sökmotorrobotar annat innehåll än det till besökare
· Dold text och dolda länkar
· Dörröppnande sidor – sidor skapade för att rankas bra för specifika sökningar för att driva trafik till din webbplats.
Bing riktlinjer för webbansvariga
Grundläggande principer:
· Ge tydligt, djupgående, engagerande innehåll lätt att hitta på din webbplats
· Håll sidtitlar tydliga och relevanta
· Länkar betraktas som en signal om popularitet och Bing belönar länkar som har vuxit organiskt
· Socialt inflytande och sociala delningar är positiva signaler och kan påverka hur du rankar organiskt på lång sikt
· Sidhastighet är viktig, tillsammans med en positiv, användbar upplevelse
· Använd alt-attribut för att beskriva bilder så att Bing bättre kan förstå innehållet
Saker att undvika:
· Tunt innehåll, sidor som huvudsakligen visar annonser eller kopplade länkar eller som på annat sätt omdirigerar besökare till andra webbplatser kommer inte att rankas väl
· Länktaktik på kränkande vis som syftar till att blåsa upp antalet och karaktären av inkommande länkar, som att köpa länkar, delta i smidande av ränker för länkar kan leda till av-indexering
· Se till att rena, kortfattade URL-strukturer innefattande nyckelord är på plats. Dynamiska parametrar kan skräpa ner dina URLer och orsaka innehållsproblem med dubbletter
· Gör dina webbadresser beskrivande, korta, rika på sökord rika när det är möjligt och undvik tecken som inte är bokstäver
· Begrava länkar i Javascript / Flash / Silverlight; håll även innehåll utanför dessa
· Dubblera innehåll
· Trycka in nyckelord
· Cloaking – då du visar sökmotorrobotar annat innehåll än det till besökare
Riktlinjer för att representera ditt lokala företag på Google
Om det företag som du utför SEO-arbete åt verkar lokalt, antingen utifrån en butik eller kör till kundernas ställe för att utföra tjänster, är det kvalificerat för en Google My Business listning. För lokala företag som dessa har Google riktlinjer vilka styr vad du bör och inte bör göra för att skapa och hantera dessa listningar.
Grundläggande principer:
· Försäkra dig om att du är berättigad till inkludering i Google My Business-indexet. Du måste ha en fysisk adress, även om det är din hemadress, och du måste betjäna kunder personligen. Antingen hos dig (som en butik) eller hos dem (som en rörmokare)
· Visa alla aspekter gällande din data för lokalt företag ärligt och exakt, inklusive namn, adress, telefonnummer, webbplatsadress, företagskategori, öppettider och andra funktioner
Saker att undvika
· Skapa listor från Google My Business för enheter som inte är berättigade
· Felaktig presentation av någon del i din viktigaste affärsinformation, inklusive ”fylla” ditt företagsnamn med geografiskt eller servicerelaterade nyckelord eller skapa listning för falska adresser
· Användning av postlådor eller virtuella kontor istället för giltiga adresser
· Missbruk av recensionsdelen för Google My Business-listning, med falska positiva recensioner om ditt företag eller falska negativa om dina konkurrenter
· Kostsamma nybörjarfel som härrör från att inte läsa det finstilta i Googles riktlinjer
Uppfyllande av användarens avsikt
I stället för att bryta mot dessa riktlinjer i ett försök att lura sökmotorer att ranka dig högre, fokusera på att förstå och uppfylla användarens avsikt. När en person söker efter något har de ett önskat resultat. Oavsett om det är ett svar, konsertbiljetter eller ett kattfoto, är det önskade innehållet deras ”användaravsikt”.
Om en person söker efter ”band”, är deras avsikt att hitta musikband, bröllopsband, bandsågar eller något annat?
Ditt jobb som SEO är att snabbt förse användare med det innehåll de önskar i det format de önskar det.
Vanliga typer av användaravsikter:
Information: Sök efter information. Exempel: ”Vad är den bästa typen av bärbar dator för fotografering?”
Navigering: Sök efter en specifik webbplats. Exempel: ”Apple”
Transaktion: Söker efter att köpa något. Exempel: ”bra erbjudanden på MacBook”
Du kan få en glimt av användarens avsikt genom att googla dina önskade sökord och utvärdera aktuella SERP. Om det till exempel finns en fotokarusell är det mycket troligt att personer som söker efter det sökordet söker efter foton.
Utvärdera också vilket innehåll dina topprankade konkurrenter tillhandahåller som du för närvarande inte har. Hur kan du ge 10x det värdet på din webbplats?
Att tillhandahålla relevant, högkvalitativt innehåll på din webbplats hjälper dig att ranka högre i sökresultaten, och ännu viktigare, det kommer att skapa trovärdighet och förtroende hos din publik online.
Innan du gör något av detta måste du först förstå webbplatsens ändamål för att genomföra en strategisk SEO-plan.
Känn till din webbplats / kundens mål
Varje webbplats är annorlunda, så ta dig tid att verkligen förstå en specifik webbplats affärsmål. Detta hjälper dig inte bara att avgöra vilka SEO-områden du bör fokusera på, var du kan spåra konvertering och hur du sätter riktmärken, det kommer också hjälpa dig att skapa samtalspunkter för att förhandla SEO-projekt med klienter, chefer etc.
Vad är dina KPIer (Key Performance Indicators) för att mäta avkastningen på SEO-investeringar? Enklare beskrivet; vad är ditt mätverktyg för att mäta framgången för dina organiska ansträngningar gällande sökning? Du vill ha det dokumenterat, även om det är såhär enkelt:
För webbplatsen XXXXXXXX är min primära SEO KPI XXXXXXXX.
Här är några vanliga KPIer för att komma igång:
· Försäljning
· Nedladdningar
· Registreringar via e-post
· Inlämning av kontaktformulär
· Telefonsamtal
Och om ditt företag har en lokal avdelning vill du också definiera KPIer för dina Google My Business-listningar. Dessa kan innefatta:
· Klick till samtal
· Klick på webbsida
· Klick för köranvisningar
Du kanske har lagt märke till att saker som ”ranking” och ”trafik” inte fanns på KPIs lista, och det är avsiktligt.
”Men vänta en stund!” säger du. ”Jag kom hit för att lära mig om SEO eftersom jag hörde att det kunde hjälpa mig att rankas och få trafik, och du säger att de inte är viktiga mål?”
Inte alls! Du har hört rätt. SEO kan hjälpa din webbplats att ranka högre i sökresultaten och följaktligen driva mer trafik till din webbplats, det är bara att rankning och trafik är ett medel för ett resultat. Det finns liten nytta i rankingen om ingen klickar igenom till din webbplats, och det finns liten nytta i att öka din trafik om den trafiken inte uppnår ett högre affärsmål.
Om du till exempel driver en Lead Generation webbplats, skulle du hellre ha:
· 1000 månatliga besökare och 3 personer som fyller i ett kontaktformulär? Eller…
· 300 besökare varje månad och 40 personer som fyller i ett kontaktformulär?
Om du använder SEO för att driva trafik till din webbplats i syfte att konvertera, hoppas vi att du väljer det senare! Innan du börjar med SEO, se till att du har tagit fram dina affärsmål och använd sedan SEO för att hjälpa dig att uppnå dem – inte tvärtom.
SEO åstadkommer så mycket mer än onödiga mätvärden. När det görs bra hjälper det verkliga företag att uppnå verkliga mål för deras framgång.