Musikvideo för Robin Bengtsson: Årets melodifestivalenvinnare?

Ingen har väl missat att Robin Bengtsson seglat upp som en förhandstippad vinnare efter hans bejublade framträdande som tog honom direkt till finalen under lördagen i Melodifestivalen 2016. Robin och jag går ett par år tillbaka och jag har regisserat två musikvideos innan dagens premiär och vi har gjort ett flertal fotograferingar tillsammans.

Cinema Lite ring

Cinema Lite ring

Fullspäckat schema
Det känns verkligen kul att han äntligen fått ett breakthrough och hamnat precis rätt, både i sin stil och musik. Därför var det extra roligt att få äran att spela in just den här musikvideon. Inspirationen är hämtad från hans scennummer i Melodifestivalen där han börjar i en närbild som endast är ljussatt med hjälp av en speciell ljusring som sitter monterad på kameran(se bild). Både Robin och vi på Megapixel hade ett helt fullspäckat schema och den enda lösningen var att spela in videon i vårt redigeringsrum. I normala fall där tiden inte hade varit ett hinder så hade vi spelat in detta i vår studio på Lovisagatan.

One take wonder
Då vi bara hade drygt en timme med Robin så var vi tvungna att göra det otroligt enkelt och vi bestämde oss för att göra en ”one-take”, vilket betyder att man bara har ett klipp genom hela videon. One-take funkar enbart om man har något intressant att titta på, som t.ex. Robin och hans ögon – MER än intressant att titta på i tre minuter. Vi gör det lite mer spännande med en tvist på det vi spelade in i 40% slowmotion och för att det ska fungerar så kör vi en läppsynk. Ljud och bildsynk måste kännas korrekt och stämma med låten i videon, därför är Robin tvungen att synka mot en version av låten som går 140% snabbare. I klippet nedan som är i originaltempo hör ni hur det låter.(också kallat smurfhits)

Smurfversion from Megapixel Group AB on Vimeo.

Detta är otroligt svårt att sjunga till ett så mycket högre tempo, om man inte är erfaren eller har tränat på det. Robin klev in och satte det på direkten. Vi gjorde bara 2 tagningar. En för uppvärmning och sedan en i skarpt läge. Vi på Megapixel vill önska Robin lycka till och avslutar så klart med en skamlös uppmaning till er läsare att rösta på honom i finalen på lördag! 🙂

Här har ni slutresultatet:

10 magiska virala reklamfilmer på YouTube

Det är en utmaning att lyckas skramla ihop ett par miljoner visningar på Youtube, något de flesta företagen strävar efter. Många har den förutfattade meningen att viral succé kommer av sig själv. Många gånger räcker det inte att ha en bra idé och utföra en perfekt produktion för att visningarna ska springa iväg. Något som blir allt vanligare är att ta hjälp av bolag som tillhandahåller distributionsplattformar som t.ex. Unruly för att ”kickstarta” en kampanj.

YouTubaren Karen Cheng har skrivit en intressant artikel om hur hennes video ”Dance in a year” gick viral. Videon handlar om hur hon filmar sig själv varje dag under ett år när hon lär sig dansa. Läs artikeln här.

Här nedan följer några av våra favoritfilmer, många gjorda av stora reklambyråer, men även några som är skapade med enklare medel.

Volvo Trucks: The Epic Split feat. Van Damme

Forsman & Bodenfors
14 november, 2013
82.600.823 visningar

Dollar Shave Club: Our Blades are F***ing Great

6 mars, 2012
122.035.935 visningar

Friskies: Dear Kitten

BuzzFeed Video
5 juni, 2014
25.345.494 visningar

Turner Benelux: A Dramatic Surprise on a Quiet Square

Duval Guillaume Modem
11 april, 2012
54.013.233 visningar

PepsiMax: Jeff Gordon: Test Drive

TBWA\Chiat\Day / OMD
12 mars, 2013
44,370,016 visningar

Save The Children UK: Most Shocking Second a Day Video

Don’t Panic
5 mars, 2014
47.103.609 visningar

Nike Football: Winner Stays

Weiden + Kennedy
25 april, 2014
112.239.468 visningar

Always: Like a Girl

Leo Burnett / Starcom MediaVest Group
June 26, 2014
57.140.321 visningar

Evian: Roller Babies

BETC
1 juli, 2009
79.406.155 visningar

Turkish Airlines: Kobe vs. Messi – The Selfie Shootout

Crispin Porter + Bogusky / Starcom
3 december, 2013
140.609.858 visningar

Jobba med Megapixel: Just nu söker vi en ”Post Producer”

Megapixel Group
Vi är ett produktionsbolag som skapar film i alla dess former. Allt från reklamfilm till musikvideos och reportage. Vi expanderar snabbt och behöver nu utökning till teamet i form av en heltidstjänst. Vill du ta en titt på våra tidigare arbeten, släng ett öga i vår portfolio: https://www.megapixelab.se/portfolio/

Dina arbetsuppgifter
Huvudsakligen kommer dina arbetsuppgifter finnas i post-produktionen, där du kommer redigera i Adobe Premiere, sätta färg i Da Vinci Resolve samt After Effects för effekter och rörlig grafik. Erfarenhet av Cinema 4D är meriterande men inget krav. Vi ser gärna att du har kunskap för enklare ljudredigering och ljudinspelning i Logic Pro X. Vi ser att du som söker har erfarenhet av kamera-arbete på fältet och kan driva projekt självständigt från början till slut. Resurser i form av locationscouting, ljudtekniker och ljusättare finns till ditt förfogande i större projekt. Vi ser att du är bekväm med kundkontakt och hanterar svenska och engelska i tal och skrift. Du kommer jobba i nära samarbete med vår creative director Richard Frantzén.

Utbildning och erfarenhet
Kunskap om post-produktion inom digital video. Framförallt Adobe-paketen. Erfarenhet av 2D- och 3D-grafik. Vi vill att du som söker är en teamplayer som är hungrig på att lära sig nya tekniker och hänga med i utvecklingen. Du ska ha en stark drivkraft, vara prestigelös, initiativrik och vilja bli bäst på det du gör. Körkort är inget måste men det är ett stort plus.

Varaktighet, arbetstid
Tillsvidare
Heltid

Ersättning
Fast månads- vecko- eller timlön

Så ansöker du
Ansökan tas endast emot via e-post: jobb@megapixelab.se
Bifoga personligt brev, ev. showreel/portfolio samt CV.

Vill du få en känsla för vilka vi är? Se filmen om oss:

Facebook lanserar ny ”gilla” funktion

Facebook Reactions

Det har länge efterfrågats en ”tumme-ner”-knapp på Facebook för inlägg som man inte gillar. Nu har Facebook agerat, men en tumme-ner blev det inte. Facebook väljer istället att lansera ”reactions”. Om du som vi scrollar igenom facebookflödet ett par gånger om dagen, har du förmodligen inte missat detta. Vi ställer oss dock frågande till hur detta kommer påverka synligheten och räckvidden på inlägg i flöden som publiceras av företag. Blir det någon skillnad beroende på reaktion? Förhoppningsvis är det något av medieföretagen i framkant som gör research på detta ”as we write”, och går ut med den informationen publikt. Du kan förvänta dig en uppdatering av oss så snart vi fått klarhet i denna fråga. Tills dess….

Travolta Wonder

Bild skapat av giphy.com