1. Använd konsistenta fotografier, porträtt och logotyper
2. Låt världen veta att du är på social media
3. Skapa och dela branschrelaterat innehåll
4. Skapa ett schema och lägg ut innehåll regelbundet
5. Gör det mesta av visuellt innehåll
6. Marknadsför innehåll korsvis över alla kanaler
7. Var inte rädd för att marknadsföra
8. Håll dig ajour angående trender med Twitter
9. Få insikt i dina inlägg på Facebook
10. Uteslut inte automatisering
Dagens ägare av småföretag är inte avskräckta vad gäller social media. Hur vet vi detta? Enligt Social Media Marketing Industry Report, använder 93 procent av småföretagare Facebook, 79 procent använder Twitter och 71 procent använder LinkedIn. Men att vara närvarande och ha konto där är inte exakt detsamma som att öka en närvaro på social media.
På ytan kan det se enkelt ut. Bara dela några puffar om företaget och fortsätt med dagen. Men i verkligheten kräver social media tid och ansträngning, för att inte tala om kontinuerligt utförande, bevakning och strategisk anpassning. Det är därför så många företag – stora som små – vänder sig till automatisering.
För de av er som är tillräckligt modiga att hantera detta själva, har vi satt ihop en användbar lista på tips och bästa metoder som kan hjälpa dig att öka närvaron på social media.
1. Använd konsistenta fotografier, porträtt och logotyper
Konsistens i varumärke över kanaler för social media är grundläggande. Du vill vara lätt att känna igen, ändå är så många småföretagare nöjda med att lämna profiler uppe med icke matchande logotyper och foton där vissa är suddiga och felaktiga i storlek.
Den här typen av oförsiktighet orsakar onödig förvirring för dina kunder och kan göra så du verkar oprofessionell. Istället för att använda de foton du har tillgängliga eller helt enkelt angripit det som att en storlek passar alla, ta dig tid att skapa en konsistent varumärkesbild över alla nätverk och optimera dina valda foton enligt varje nätverks specifikationer.
Som exempel, här är kraven för de minsta storlekarna vad gäller profilbild (i pixel) för några av de stora sociala nätverken:
· Facebook: 180 x 180
· Google+: 250 x 250
· Twitter: 400 x 400
· LinkedIn: 400 x 400
Låt oss vara ärliga, det är inte som om du måste hyra en professionell fotograf för att få ett bra porträtt dessa dagar. Genom att använda din smartphone och de grundläggande redigeringsverktygen tillhandahållna av nätverken, kan du skapa och lägga till lämpliga bilder inom några minuter.
Som exempel låter dig LinkedIns verktyg rotera, positioner om och ändra storlek på dina bilder så att ingen viktig information förloras under nedskärning. Det tillhandahåller även en förhandsgranskning av hur ditt foto kommer se ut i olika format på LinkedIn webbsida.
2. Låt världen veta att du finns på social media
Att hittas genom organisk sökning händer inte över en natt. Du kommer behöva bygga ett följe och expandera din räckvidd över tid. Den enklaste och mest kostnadseffektiva platsen att starta på är med vänner, familj, kollegor samt kunder.
Kom ihåg att du inte lägger till dessa kontakter för att du nödvändigtvis förväntar dig de skall sälja något. Inte heller lägger du till dem bara för att öka dina siffror. Du vill expandera din räckvidd och stanna högst i åtanke bland så många personer (företrädesvis prospekt) som möjligt. Varför är detta viktigt?
· 85 procent av småföretag rapporterar att deras bästa källa för nya kunder är rekommendationer via djungeltelegrafen
· Rekommendationer från familj och vänner är mer betrodda än någon annan form av annonsering bland 92 procent av kunderna
Rekommendationer via djungeltelegrafen och social media går hand i hand. Även om dina vänner och familj inte aktivt marknadsför ditt företag eller ger personliga rekommendationer, har de faktiskt rekommenderat ditt företag bara genom att länka till din sida. Denna handling i sig själv hjälper dig expandera din räckvidd exponentiellt.
3. Skapa och dela branschrelaterat innehåll
Det är endast naturligt att du bör önska presentera dig själv som en expert inom din bransch, men innehållet du skapar, hanterar och delar kan inte alltid kretsa direkt kring ditt företag. Om allt du gör är slänger ut dåligt förtäckt reklam, kommer du tappa följare.
Tänk på det enligt följande: Social media är som ett cocktailparty. Ingen vill fastna lyssnandes på gästen som inte kan sluta prata om sig själv. Men på social media är det lätt att fly undan. Det finns ingen tvekan och ingen chans att såra. Allt du behöver göra är klicka ”sluta följa”.
Skräm inte iväg dina kunder genom att vara en självcentrerad säljare. Tänk istället på din publik. Vad kan du tillhandahålla för att kittla deras intresse eller uppfylla deras behov? Värdefullt, branschrelaterat innehåll kan vara ett utmärkt sätt att hålla sig högst i tanken utan att trötta ut.
4. Skapa ett schema och lägg upp innehåll regelbundet
Ett av de vanligaste misstagen du kommer se med social media vad gäller småföretag är brist på konsistens i schemat för meddelanden som läggs upp. Detta påverkar inte bara synligheten för meddelanden, det kan även göra det svårt att nå dragkraft via sökmotorer.
Kanske är tankegången att när du väl lagt upp en gång, då är innehållet på väggen för alltid och det är ingen brådska att följa upp. Men det sättet att tänka är bristfälligt eftersom de flesta människor inte kontrollerar din profilsida särskilt regelbundet. Istället ser följare ditt innehåll allt eftersom de skrollar igenom sitt personliga flöde på Facebook.
Men innehåll rör sig snabbt, och fönstret med tillfälle du har att länka är begränsat – och ännu mer så om du inte lägger upp regelbundet. Detta är särskilt sant på Facebook där engagemang spelar en roll i avgörandet vilket innehåll som syns i en användares nyhetsflöde.
Att skapa en redaktionell kalender i social media håller inte bara dina inlägg konsistenta och i tid, de ger dig även möjligheten att utveckla en omvälvande och integrerad strategi för innehåll. Du kan planera ditt schema för inlägg, fylla i branschrelaterade kampanjer samt events, och kläcka idéer för branschrelaterat innehåll som kommer tillhandahålla värde för dina läsare.
Det är en god idé att bevaka din framfart från idé till verkställande för att avgöra hur lång tid varje inlägg kommer ta. Kom ihåg att du inte enbart kommer fram till ämnen, du gör även efterforskning, skriver och redigerar innehållet samt hittar de motsvarande bilderna. Ha i åtanke att hela denna process kan ta ganska mycket tid.
5. Gör det mesta av visuellt innehåll
Visuellt innehåll är av stor vikt. Faktiskt säger 82 procent av marknadsförare att bilder är en viktig till mycket viktig del gällande optimering av innehåll på social media, och 52 procent säger att videoinnehåll ger den bästa ROI.
Samtidigt har visuella sociala nätverk börjat resa sig genom hierarkin. Instagram har över 800 miljoner månatliga användare, och Pinterest är inte långt bakom med 100 miljoner månatliga användare.
Bilder och video kan användas på en rad olika sätt. Video kan användas för att snabbt spela in en instruktion eller marknadsföra ett välgörande ändamål, eller så kan du be följare lägga upp video på dina produkter som en sorts händelse att använda för betyg.
Video och bild kan användas över alla sociala kanaler, inte bara de ”visuella” nätverken, såsom Instagram, Pinterest och Snapchat.
6. Marknadsför innehåll korsvis över alla kanaler
Dra fördel av varje tillfälle för att korsvis marknadsföra din profil på social media. Att länka profiler är en utmärkt inledning, och vissa nätverk kommer faktiskt tillhandahålla ikonerna för social media till dig. Du bör även lägga till ikoner på din webbsida, länkar till den e-postsignatur, och info om ditt tryckta material.
Därefter, dela ditt innehåll över plattformarna, men kom ihåg att varje nätverk för social media har en distinkt personlighet. Det som fungerar på Instagram kommer inte fungera på LinkedIn, och det som fungerar på LinkedIn kommer inte nödvändigtvis fungera på Twitter. Med det inte sagt att du inte kan dela samma innehåll på alla dessa plattformar; du behöver bara skräddarsy presentationen för att passa nätverket.
Ta Twitter som exempel, en fantastisk rubrik på Facebook kan kortas på Twitter med sin gräns på 140 tecken. Istället för att förlora viktig information som kan påverka graden av klick som går igenom, överväg att presentera innehållet med en Twitter-vänlig rubrik.
7. Var inte rädd för att marknadsföra
Det är naturligt att hålla sig ifrån betald marknadsföring på social media, men att betala för att tävla är inte alltid en dålig sak. Plattformar för social media såsom Facebook och LinkedIn har tillgång till mer data än du kan föreställa dig, vilket gör det möjligt att köra högst riktade, effektfulla kampanjer som du helt enkelt inte skulle kunna köra någon annan stan.
Nu kan du gå bortom plats och demografi-baserad marknadsföring och fördjupa dig i världen för internetbaserad och beteenderelaterad målinriktning. Du kan rikta in dig på publik liknande i grunden eller helt enkelt skapa en publik från din egen lista av kontakter. Överväg sponsrade inlägg på LinkedIn eller kolla in olika alternativ för marknadsföring på Facebook, där du kan komma igång för så lite som 50 kr per dag.
8. Håll dig ajour angående trender med twitter
Twitter tillhandahåller munfulla bitar information, perfekta för att hålla dig ajour med heta nyheter, branschtrender, lokala events och mer. Om ditt företag är väldigt plats orienterat, att följa lokala Twitterkonton (sikta på minst 20) kan vara ett fantastiskt sätt att hålla sig ajour med vad som händer i ditt samhälle. Idéer innefattar lokala kändisar, nyhetsankare, företag som du stödjer, eventkalender, tidningar och radiostationer.
Du kan också hålla ett öga på och dra fördel av trendande hashtags. Hashtags används för att kategorisera innehåll och göra det enklare att hitta i Twitterflödet. När du klickar på en hashtag länkar den till alla de inlägg markerade med nyckelordet. Var bara säker på att använda återhållsamt. Håll hashtags relevanta och minimalt, samma gäller alla marknadsföringskanaler som använder dem.
9. Få insikt i dina inlägg på Facebook & Instagram
Om du verkligen vill öka din närvaro på social media kommer du behöva bevaka ditt resultat och justera din strategi enligt detta. Funktionen Facebooks Insights låter dig se en överblicksbild av din strategi, komplett med statistik över likes på sidan, engagemang, taggar och mer. Detta mäter inte bara hur långt din räckvidd sträcker sig, det avgör även vilka aspekter i din strategi som fungerar så att du kan justera enligt detta.
10. Uteslut inte automatisering
Ordet ”automatisering” frambesvärjer inte alltid den vänligaste av visioner. Det låter opersonligt och avskilt. Men utfört ordentligt kan automatisering vara en verklig tidsbesparing.
Låt oss inse att dina nätverk på social media kräver omvårdnad och du kan inte alltid ge dina följare tiden de förtjänar. Automatisering är ett effektivt medel att få igång konverteringar på social media – konversationer som du senare kan delta i och fortsätta personligen.