10 Tips för att öka synlighet social media

10 Tips för att öka synlighet social media

1. Använd konsistenta fotografier, porträtt och logotyper

2. Låt världen veta att du är på social media 

3. Skapa och dela branschrelaterat innehåll

4. Skapa ett schema och lägg ut innehåll regelbundet

5. Gör det mesta av visuellt innehåll

6. Marknadsför innehåll korsvis över alla kanaler

7. Var inte rädd för att marknadsföra

8. Håll dig ajour angående trender med Twitter

9. Få insikt i dina inlägg på Facebook

10. Uteslut inte automatisering

Dagens ägare av småföretag är inte avskräckta vad gäller social media. Hur vet vi detta? Enligt Social Media Marketing Industry Report, använder 93 procent av småföretagare Facebook, 79 procent använder Twitter och 71 procent använder LinkedIn. Men att vara närvarande och ha konto där är inte exakt detsamma som att öka en närvaro på social media.

På ytan kan det se enkelt ut. Bara dela några puffar om företaget och fortsätt med dagen. Men i verkligheten kräver social media tid och ansträngning, för att inte tala om kontinuerligt utförande, bevakning och strategisk anpassning. Det är därför så många företag – stora som små – vänder sig till automatisering.

För de av er som är tillräckligt modiga att hantera detta själva, har vi satt ihop en användbar lista på tips och bästa metoder som kan hjälpa dig att öka närvaron på social media.

1. Använd konsistenta fotografier, porträtt och logotyper

Konsistens i varumärke över kanaler för social media är grundläggande. Du vill vara lätt att känna igen, ändå är så många småföretagare nöjda med att lämna profiler uppe med icke matchande logotyper och foton där vissa är suddiga och felaktiga i storlek.

Den här typen av oförsiktighet orsakar onödig förvirring för dina kunder och kan göra så du verkar oprofessionell. Istället för att använda de foton du har tillgängliga eller helt enkelt angripit det som att en storlek passar alla, ta dig tid att skapa en konsistent varumärkesbild över alla nätverk och optimera dina valda foton enligt varje nätverks specifikationer.

Som exempel, här är kraven för de minsta storlekarna vad gäller profilbild (i pixel) för några av de stora sociala nätverken:

·         Facebook: 180 x 180

·         Google+: 250 x 250

·         Twitter: 400 x 400

·         LinkedIn: 400 x 400

Låt oss vara ärliga, det är inte som om du måste hyra en professionell fotograf för att få ett bra porträtt dessa dagar. Genom att använda din smartphone och de grundläggande redigeringsverktygen tillhandahållna av nätverken, kan du skapa och lägga till lämpliga bilder inom några minuter.

Som exempel låter dig LinkedIns verktyg rotera, positioner om och ändra storlek på dina bilder så att ingen viktig information förloras under nedskärning. Det tillhandahåller även en förhandsgranskning av hur ditt foto kommer se ut i olika format på LinkedIn webbsida.

2. Låt världen veta att du finns på social media

Att hittas genom organisk sökning händer inte över en natt. Du kommer behöva bygga ett följe och expandera din räckvidd över tid. Den enklaste och mest kostnadseffektiva platsen att starta på är med vänner, familj, kollegor samt kunder.

Kom ihåg att du inte lägger till dessa kontakter för att du nödvändigtvis förväntar dig de skall sälja något. Inte heller lägger du till dem bara för att öka dina siffror. Du vill expandera din räckvidd och stanna högst i åtanke bland så många personer (företrädesvis prospekt) som möjligt. Varför är detta viktigt?

·         85 procent av småföretag rapporterar att deras bästa källa för nya kunder är rekommendationer via djungeltelegrafen

·         Rekommendationer från familj och vänner är mer betrodda än någon annan form av annonsering bland 92 procent av kunderna

Rekommendationer via djungeltelegrafen och social media går hand i hand. Även om dina vänner och familj inte aktivt marknadsför ditt företag eller ger personliga rekommendationer, har de faktiskt rekommenderat ditt företag bara genom att länka till din sida. Denna handling i sig själv hjälper dig expandera din räckvidd exponentiellt.

3. Skapa och dela branschrelaterat innehåll

Det är endast naturligt att du bör önska presentera dig själv som en expert inom din bransch, men innehållet du skapar, hanterar och delar kan inte alltid kretsa direkt kring ditt företag. Om allt du gör är slänger ut dåligt förtäckt reklam, kommer du tappa följare.

Tänk på det enligt följande: Social media är som ett cocktailparty. Ingen vill fastna lyssnandes på gästen som inte kan sluta prata om sig själv. Men på social media är det lätt att fly undan. Det finns ingen tvekan och ingen chans att såra. Allt du behöver göra är klicka ”sluta följa”.

Skräm inte iväg dina kunder genom att vara en självcentrerad säljare. Tänk istället på din publik. Vad kan du tillhandahålla för att kittla deras intresse eller uppfylla deras behov? Värdefullt, branschrelaterat innehåll kan vara ett utmärkt sätt att hålla sig högst i tanken utan att trötta ut.

4. Skapa ett schema och lägg upp innehåll regelbundet

Ett av de vanligaste misstagen du kommer se med social media vad gäller småföretag är brist på konsistens i schemat för meddelanden som läggs upp. Detta påverkar inte bara synligheten för meddelanden, det kan även göra det svårt att nå dragkraft via sökmotorer.

Kanske är tankegången att när du väl lagt upp en gång, då är innehållet på väggen för alltid och det är ingen brådska att följa upp. Men det sättet att tänka är bristfälligt eftersom de flesta människor inte kontrollerar din profilsida särskilt regelbundet. Istället ser följare ditt innehåll allt eftersom de skrollar igenom sitt personliga flöde på Facebook.

Men innehåll rör sig snabbt, och fönstret med tillfälle du har att länka är begränsat – och ännu mer så om du inte lägger upp regelbundet. Detta är särskilt sant på Facebook där engagemang spelar en roll i avgörandet vilket innehåll som syns i en användares nyhetsflöde.

Att skapa en redaktionell kalender i social media håller inte bara dina inlägg konsistenta och i tid, de ger dig även möjligheten att utveckla en omvälvande och integrerad strategi för innehåll. Du kan planera ditt schema för inlägg, fylla i branschrelaterade kampanjer samt events, och kläcka idéer för branschrelaterat innehåll som kommer tillhandahålla värde för dina läsare.

Det är en god idé att bevaka din framfart från idé till verkställande för att avgöra hur lång tid varje inlägg kommer ta. Kom ihåg att du inte enbart kommer fram till ämnen, du gör även efterforskning, skriver och redigerar innehållet samt hittar de motsvarande bilderna. Ha i åtanke att hela denna process kan ta ganska mycket tid.

5. Gör det mesta av visuellt innehåll

Visuellt innehåll är av stor vikt. Faktiskt säger 82 procent av marknadsförare att bilder är en viktig till mycket viktig del gällande optimering av innehåll på social media, och 52 procent säger att videoinnehåll ger den bästa ROI.

Samtidigt har visuella sociala nätverk börjat resa sig genom hierarkin. Instagram har över 800 miljoner månatliga användare, och Pinterest är inte långt bakom med 100 miljoner månatliga användare.

Bilder och video kan användas på en rad olika sätt. Video kan användas för att snabbt spela in en instruktion eller marknadsföra ett välgörande ändamål, eller så kan du be följare lägga upp video på dina produkter som en sorts händelse att använda för betyg.

Video och bild kan användas över alla sociala kanaler, inte bara de ”visuella” nätverken, såsom Instagram, Pinterest och Snapchat.

6. Marknadsför innehåll korsvis över alla kanaler

Dra fördel av varje tillfälle för att korsvis marknadsföra din profil på social media. Att länka profiler är en utmärkt inledning, och vissa nätverk kommer faktiskt tillhandahålla ikonerna för social media till dig. Du bör även lägga till ikoner på din webbsida, länkar till den e-postsignatur, och info om ditt tryckta material.

Därefter, dela ditt innehåll över plattformarna, men kom ihåg att varje nätverk för social media har en distinkt personlighet. Det som fungerar på Instagram kommer inte fungera på LinkedIn, och det som fungerar på LinkedIn kommer inte nödvändigtvis fungera på Twitter. Med det inte sagt att du inte kan dela samma innehåll på alla dessa plattformar; du behöver bara skräddarsy presentationen för att passa nätverket.

Ta Twitter som exempel, en fantastisk rubrik på Facebook kan kortas på Twitter med sin gräns på 140 tecken. Istället för att förlora viktig information som kan påverka graden av klick som går igenom, överväg att presentera innehållet med en Twitter-vänlig rubrik.

7. Var inte rädd för att marknadsföra

Det är naturligt att hålla sig ifrån betald marknadsföring på social media, men att betala för att tävla är inte alltid en dålig sak. Plattformar för social media såsom Facebook och LinkedIn har tillgång till mer data än du kan föreställa dig, vilket gör det möjligt att köra högst riktade, effektfulla kampanjer som du helt enkelt inte skulle kunna köra någon annan stan.

Nu kan du gå bortom plats och demografi-baserad marknadsföring och fördjupa dig i världen för internetbaserad och beteenderelaterad målinriktning. Du kan rikta in dig på publik liknande i grunden eller helt enkelt skapa en publik från din egen lista av kontakter. Överväg sponsrade inlägg på LinkedIn eller kolla in olika alternativ för marknadsföring på Facebook, där du kan komma igång för så lite som 50 kr per dag.

8. Håll dig ajour angående trender med twitter

Twitter tillhandahåller munfulla bitar information, perfekta för att hålla dig ajour med heta nyheter, branschtrender, lokala events och mer. Om ditt företag är väldigt plats orienterat, att följa lokala Twitterkonton (sikta på minst 20) kan vara ett fantastiskt sätt att hålla sig ajour med vad som händer i ditt samhälle. Idéer innefattar lokala kändisar, nyhetsankare, företag som du stödjer, eventkalender, tidningar och radiostationer.

Du kan också hålla ett öga på och dra fördel av trendande hashtags. Hashtags används för att kategorisera innehåll och göra det enklare att hitta i Twitterflödet. När du klickar på en hashtag länkar den till alla de inlägg markerade med nyckelordet. Var bara säker på att använda återhållsamt. Håll hashtags relevanta och minimalt, samma gäller alla marknadsföringskanaler som använder dem.

9. Få insikt i dina inlägg på Facebook & Instagram

Om du verkligen vill öka din närvaro på social media kommer du behöva bevaka ditt resultat och justera din strategi enligt detta. Funktionen Facebooks Insights låter dig se en överblicksbild av din strategi, komplett med statistik över likes på sidan, engagemang, taggar och mer. Detta mäter inte bara hur långt din räckvidd sträcker sig, det avgör även vilka aspekter i din strategi som fungerar så att du kan justera enligt detta.

10. Uteslut inte automatisering

Ordet ”automatisering” frambesvärjer inte alltid den vänligaste av visioner. Det låter opersonligt och avskilt. Men utfört ordentligt kan automatisering vara en verklig tidsbesparing.

Låt oss inse att dina nätverk på social media kräver omvårdnad och du kan inte alltid ge dina följare tiden de förtjänar. Automatisering är ett effektivt medel att få igång konverteringar på social media – konversationer som du senare kan delta i och fortsätta personligen.

Källa: https://www.outboundengine.com

En enkel guide till avkastning på investering (ROI) inom marknadsföring [formel & exempel]

Innehåll:

Vad är bra ROI inom marknadsföring?

Formel – ROI för marknadsföring

Exempel – ROI för marknadsföring

Bästa metoder för att mäta ROI inom marknadsföring

När du än lanserar en marknadsföringskampanj bör du testa om kostnaden för projektet hjälper eller stjälper ditt bolag.  För att säkerställa någots lönsamhet, ser många marknadsförare till ROI (Return of Investment) – eller avkastning på investering.

På fundamental nivå jämför ROI summan pengar du spenderar på ett projekt med summan av intäkter du får från det.

Någonsin funderat varför du aldrig sett en tredje uppföljare till Jim Carreys klassiker Bruce Almighty? En stor anledning kan vara den katastrofala ROI för 2007s Evan Almighty.

Några år efter att Bruce Almighty drog in över 4,800 miljoner kronor, gjordes uppföljaren med Steve Carrell från The Office i huvudrollen.

I 2007s Evan Almighty befaller Gud, spelad av Morgan Freeman, Carrell att bygga en ark likt den bibliska figuren Noa byggde. Filmens marknadsföring, prisbelönta ensemble, och specialeffekter kan ha verkat lovande då.

Men dess produktionskostnader medförde att den landade på den största budgeten för en komedifilm någonsin med sina 2,400 miljoner kronor.

Efter att filmstudion, ensemblen och besättningen bakom kameran spenderat enormt mycket tid och pengar på filmen drog den endast in usla 670 miljoner kronor under de två första veckorna efter premiären.

I jämförelse drog Bruce Almighty, med en budget på lite över 800 miljoner kronor, nästan in lika mycket under sin första premiärhelg.

Samtidigt som detta exempel ser till ROI på en otroligt stor skala kan strategin för att mäta din avkastning vara ytterst hjälpsam för marknadsförare inom småföretag, då de får kännedom om vilken taktik som är och inte är värd att upprepa.

En enkel guide till avkastning på investering (ROI) inom marknadsföring [formel & exempel]

Vad är bra ROI inom marknadsföring?

Målsättningen är att tjäna mer än tio kronor för varje tia du spenderar på en marknadsföringskampanj. Det som anses vara en ”bra ROI” kan variera baserat på formen av marknadsföringsstrategi, dina distributionskanaler, och din bransch.

Fastställa en övergripande ROI för marknadsföring som norm är en utmaning eftersom alla marknadsföringsmetoder är olika.

Vid tillämpning av annonseringsstrategier online såsom PPC [Pay-per-click, på svenska Betalning per klick], där ROI-data vanligtvis registreras automatiskt, kan du möjligtvis enkelt kunna se hur din avkastning på en annons är jämfört med andra liknande.

Plattformar såsom Google Ads har även flera års omfattande data samlad för att backa upp sin redogjorda ROI-norm på 800 %.

Om du hanterar andra strategier, såsom content marketing, kan det vara svårt att avgöra om dina blogginlägg, podcasts, eller videoklipp leder till direkt handel – särskilt när innehållet inte ligger på eller är länkat direkt till en landningssida.

Faktiskt säger Content Marketing Institute att fastställande av ROI har känts som ett mysterium bland marknadsförare i decennier.

Även om idén att spåra URLer och annan teknologi har bistått i fastställandet av resultatet med innehållet, föreslår ändå CMI att man tittar på ROI för ett långsiktigt perspektiv samt räknar in icke-finansiella ökningar inklusive tillväxt i publik.

För de flesta bolag; ett sätt att lägga en ”bra ROI” norm för varje marknadsföringsstrategi, är att titta på avkastning för liknande taktiker du har provat tidigare, såväl som dina nuvarande försäljningssiffror. Den informationen bör bistå dig i att skapa ROI-normer samt mål som är realistiska för ditt bolag.

Vad gäller kalkylering av ROI för marknadsföring är här en enkel formel att använda:

Formel – ROI för marknadsföring

[((antal leads x lead-till-kund grad x genomsnittligt försäljningspris) – kostnad eller annonskostnad) / kostnad eller annonskostnad] x 100.

För att kunna använda ROI-formeln behöver du identifiera följande:

·         Antal leads: Hur många personer konverterade till en lead?

·         Lead-till-kund grad: Hur stor procent av leads blev kunder? Om 12 av 100 leads blev kunder, då är din lead-till-kund grad 12 % eller 0,12.

·         Genomsnittligt försäljningspris: Det genomsnittliga priset på dina produkter. Ett genomsnitt kan vara behjälpligt om du ibland lämnar rabatter eller ändrar priser på annat vis.

·         Kostnad eller annonskostnad: Hur mycket la du på att skapa och lansera marknadsföringskampanjen?

Här kan du räkna in kostnader innefattande annonskostnad, timlön för personer som arbetade med projektet, eller kostnader relaterade till produktionen av innehållet.

Om du är usel på matte, bekymra dig inte om det. Kunder hos Megapixel Group kan få tillgång till en ROI-kalkylator programmerad med samma formel som vi använder till vår egen marknadsföring.

Bortsett från att blicka mot rena intäkter är det nog på så vis att du även vill beakta andra icke-finansiella element då du avgör om en marknadsföringsstrategi är lyckad.

Dessa kan innefatta följare eller likes på social media, oväntad trafik till din webbsida, eller till och med en känsla av ökad tillit från dina kunder.

Samtidigt som dessa saker inte erbjuder en omedelbar finansiell avkastning kan de indirekt lyfta försäljning eller kundrelation i senare skede.

I detta inlägg kommer vi att ge några tips för hur du fastställer finansiellt ROI för sex vanliga marknadsföringsstrategier. Vi kommer även att beskriva några uppdiktade småföretag med marknadsföringsscenario för att visa hur du kan använda ROI-formeln.

Exempel – ROI för marknadsföring

I hubspot’s State of Inbound Rapport från 2018, ser vi att 82 % av marknadsförare som bloggar ser en positiv ROI för sin Inbound Marketing (inkommande leads).

Även om det kan kosta mindre att skapa ett blogginlägg jämfört med en video, kan skriftligt innehåll fortfarande kosta dig tid och pengar. Om bloggande är del av din marknadsföringsstrategi kommer du vilja kalkylera tidsrelaterade kostnader, produktionskostnader, samt marknadsföringsrelaterade kostnader i din totala utgift.

För att översätta tid i summa kronor, kolla antalet timmar en anställd har lagt på projektet, multiplicera därefter detta med den anställdes timlön.

Som exempel; om en bloggare betalas 200 kronor per timme och tar fyra timmar på sig att skriva ett marknadsförande inlägg, då kommer din total vara 800 kronor i arbetskostnad plus alla kostnader relaterade till att marknadsföra inlägget.

Om din blogg länkas till en landningssida, då kommer du vilja använda en URL som spårar snarare än en URL för en vanlig sida så att du kan se hur många besökare som kommer till sidan direkt från bloggen.

Genom att spåra besök, leads och kundkonvertering relaterade till ett blogginlägg eller en artikel, kan du se hur effektiv din strategi är.

Om du skapar innehåll som genererar ROI, men inser att tid för skrivande tar för lång tid, då kanske du vill se över sätt att effektivisera den processen. Om du inte får in ROI, då kanske du bör göra andra justeringar i din plan eller svänga mot en ny marknadsföringsstrategi.

Exempel

En advokatbyrå med fokus på fastighetsrelaterade fall vill få fler klienter. De skriver fem blogginlägg om rättigheter för hyresgäster. Varje inlägg innefattar en spårande URL vilken länkar till en landningssida där prospekt kan begära kostnadsfri juridisk konsultation.

Byrån lägger 9,000 kronor på att betala anställda att ta fram fem blogginlägg och 1,000 kronor på att marknadsföra dessa.

Inläggen resulterar i åtta leads – varav fyra blir kunder. Byrån gjorde en intäkt i genomsnitt på 20,000 kronor per kund.

Detta är hur ROI skulle beräknas:

[((8 x 0,5 x 20,000) – 10,000) / 10,000] x 100 = 7,000

Om denna avkastningsgrad fungerar för byrån, då vill de kanske fortsätta med strategin så som den är.

Om de uppskattar strategin men önskar öka sin ROI, då kanske de provar att skapa en video för att se om det är effektivare eller försöka leverera inlägg mer frekvent.

E-post och marknadsföring

Där vissa kanske tänker att e-post är daterat, så är det faktiskt fortfarande ett nyckelverktyg inom marknadsföring. Ett bolag kan få in 380 kronor på varje tia de spenderar på ett mejl.

Samtidigt som ROI kan bero på hur omfattande mejllistan är, formen av annons i mejlet, eller kretsen mejlet riktar sig till, kan denna marknadsföringsstrategi fortfarande vara värd för ett bolag att investera sin tid i.

Du kanske inte behöver hålla koll på produktionstid för länkade annonser eller CTA (Call-to-Action) i ett mejl, men du vill ändå kolla trafiken som det driver mot din sida.

Som med exemplet ovan för skriftligt innehåll föreslår vi att en spårande URL används.

Här är ett exempel hur ett bolag kan mäta ROI för marknadsföring via e-post.

Exempel

Ett lokalt hunddagis erbjuder veckovisa nyhetsbrev via e-post till kunder vilka registrerar sig på deras webbsida.

Ett företag inom organisk hundmat betalar dem 1,000 kronor för att placera en annons som länkar till en beställningssida för deras senaste produkter.

Eftersom annonsen är länkad till en spårande URL kan hundmatsföretaget se att det skjutsade in 50 besökare till deras produktsida. Av dessa besökare lade 20 en beställning på hundmat i deras kundvagn och 17 handlade. Den ROI-formeln skulle se ut på detta vis:

[((20 x ,85 x 200) – 1,000) / 1,000] x 100 = 2,400

Efter att ha noterat hur mycket pengar som de fick in via nyhetsbrevet, då kan hundmatsföretaget kanske fortsätta lägga annonser i det veckovisa mejlet. Det kanske också önskar nå ut till fler hundrelaterade mejl.

Marknadsföring med video

Hela 83 % av marknadsförare säger att video ger dem rejäl ROI. Men som med all form av content marketing behöver du lägga tid och pengar för att producera videoklipp. Du kanske även behöver köpa eller hyra filmutrustning, eller mjukvara för redigering.

När du manussätter och producerar videoklipp för marknadsföring, använd dessa tips för att få dem filmade kostnadseffektivt. Du kommer alltid vilja ha koll på den totala kostnaden för arbete, utrustning och marknadsföring.

Du bör kunna identifiera sätt med vilka du kan mäta effektiviteten på dina videoklipp. Som exempel; om du laddar upp en video på plattformar för social media, då bör du inkludera en spårande URL i inläggets text som går till produktens landningssida. På så vis kan du se hur många besökare som skjutsades till sidan tack vare inlägget med videoklippet.

Exempel

Ett företag inom försäljning av AI (Artificiell Intelligens) mjukvara lanserar en ny produkt som automatiserar flera enklare uppgifter inom säljprocessen. Företaget har en landningssida för registrering av en demo men de har ännu inte genererat många leads. De tror detta beror på att den genomsnittliga säljaren inte förstår vad denna AI-teknologi kan göra för att hjälpa dem.

Teamet beslutar att skapa en demovideo för att visa säljrepresentanterna hur mjukvaran fungerar och hur den kan hjälpa dem att minska kostnaderna för tidskrävande uppgifter.

Videoklippet delas på LinkedIn tillsammans med en spårande länk till landningssidan för registrering av en demo. Videoklippet är även upplagt på själva landningssidan.

Det kostar företaget 3,000 kronor att köpa videoutrustning och 2,000 kronor för arbetet att ta fram videon.

Efter att den cirkulerats resulterade detta i att fem registrerade sig för en demo vilket i sin tur ledde till tre beställningar för 20,000 kronor vardera.

Här är formeln:

[((5 x 0,6 x 20,000) – 5,000) / 5,000] x 100 = 11,000

Eftersom de tog in 11,000, då kan utvecklaren för mjukvaran fortsätta att skapa demonstrationsvideos.

Nu när de redan har gjort ett initialt enstaka inköp av material, då behöver de inte beräkna kostnaden i ROI för framtida projekt.

Sponsrat innehåll

När ett varumärke inte har tid eller bandbredd att producera sin egna varumärkta media, kan de betala en annan person, utgivare eller ett företag som skapar sponsrat innehåll.

Samtidigt som personal utanför ditt eget bolag kommer kosta företaget pengar, kan du möjligtvis beakta de extra timmar som ditt team skulle ha över för att kunna lägga på andra produktiva projekt om de inte behöver skala innehållet.

Samtidigt som du inte behöver hålla koll på arbetskostnaden för dina egna anställda, så vill du använda ROI-formeln för att se hur betalningen för det sponsrade innehållet ligger jämfört med summan pengar du har fått in från kampanjen.

Exempel

En boutique önskar marknadsföra sin nya kollektion sommarklänningar, men de har inte tid eller utrustning för att skapa en video.

De kontaktar en lokal influencer inom mode och betalar henne 3,000 kronor för att göra en video på Instagram med titeln ”De Bästa Sommarklänningarna 2019”.

De talar om för influencern att hon skall lägga en spårande URL till webbsidan på nätet i hennes bio. Hon vägleder också till bion i videoklippets ingress. Via länken för spårning kan boutiquen se att de har fått 50 besökare. Av dessa besök har 30 personer lagt något i sin varukorg. Tio handlade en av dessa klänningar för 500 kronor.

De använder denna formel för att beräkna sin ROI:

[((10 x 0,33 x 500) – 3,000) / 3,000] x 100 = -450

Eftersom de förlorade pengar på detta kan boutiquen vilja avbryta med influencern och hennes marknadsföring för att istället investera i en strategi i egen regi.

Om de insåg att de vann mer följare på social media, eller mer trafik än annars, då kan de fortfarande vilja fortsätta med influencern.

Men för att se om de kan förbättra ROI, då kan de kanske få henne att lägga upp sina inlägg med samma videolänk på fler plattformar för social media och se om det skapar mer dragkraft.

PPC kampanjer

Med pay-per-click betalar du för varje klick din annons får, även om den inte leder till någon försäljning. Samtidigt som Google säger att deras annonsering ger rejäl ROI, slösar småföretag fortfarande 25 % av sin budget på dålig hantering av PPC-kampanjer.

Efter att din annons lanserats kommer du önska bevaka din ROI och slösade utgifter noga, för att få ett grepp samt undvika signifikanta förluster på en annons. Det finns en rad verktyg som kan hjälpa dig bevaka och hantera live PPC-kampanjer. Du kan också använda vår ROI-formel för att kolla prestationen gällande dina annonser. Här är ett exempel på hur:

Exempel

En butik online för trädgårdar vill använda en PPC-annons för att sprida kännedomen om ett nytt sortiment lyxiga gräsklippare – vilka alla kostar 10,000 kronor.

Under sin första kampanj, som inte visade priset, spenderade de 10,000 kronor. Av besökarna de tog emot la tre av dem varan i sin kundvagn och en gjorde beställning. I nästa kampanj hade de med priset. De spenderade totalt 5,000 kronor. Från sina besökare på webbsidan la 12 gräsklippare i sin kundvagn och sju köpte den.

För att se hur annons skript denna PPC och förändringen påverkade ROI kunde trädgårdsbutiken använda formeln för bägge kampanjerna. De kunde räkna användare som la produkten i sin kundvagn som en lead.

Första Kampanjen: [((3 x 0,33 x 10,000) – 10,000) / 10,000] x 100 = 10

Andra Kampanjen: [((12 x 0,583 x 10,000) – 5,000) / 5,000] x 100 = 1299,20

Från denna jämförelse har bolaget kunnat se hur transparens i pris kan skapa mer kvalificerade leads vid klick på annonsen.

De kan även inse att transparens vad gäller pris hjälper dem att undvika betala för klick för de personer som inte har råd med gräsklipparen.

Betald marknadsföring på social media

Om ett företag har en publik som regelbundet använder social media såsom Facebook, Twitter eller Instagram, då kan de överväga att lyfta ett av sina inlägg så att de marknadsförs i nyhetsflöden eller mot en riktad publik.

Som med de flesta kampanjer via social media kommer du kunna sätta ett mål eller en publik att rikta dig mot, en tidsfrist och en budget.

Koll på din ROI kan bistå dig att fastställa om strategin med lyft inom sociala medier fungerade, samt om dessa former av inlägg leder till den bästa avkastningen.

Exempel

En publikation inom livsstil försöker få prenumerationer på nätet, vilka kostar 100 kronor i månaden. De beslutar att erbjuda en månads gratis provperiod för att dra in leads. De skapar ett inlägg om provperioden för Twitter vilket inkluderar en spårande URL som går till landningssidan för en gratis provperiod.

De puffar inlägget i fyra dagar med en budget på 250 kronor per dag. Under detta tidsspann för det puffade inlägget når de 100 besökare och 20 registrerade sig för en gratis provperiod. Av dessa 20 blev fyra betalande prenumeranter.

Här är beräkningen:

[((20 x 0,2 x 100) – 1,000) / 1,000] x 100 = -600

Eftersom publikationen förlorade 600 och fortfarande måste leverera de gratis prenumerationerna som gavs bort, då kan de besluta att undvika att puffa inlägg på denna plattform.

Om de inte gett upp sin strategi med puffande, inte ännu, då kan de försöka sig på en betald kampanj på en annan plattform för social media nästa gång.

Bästa metoder för att mäta ROI inom marknadsföring

När det kommer till marknadsföring, fastställa ROI kan te sig knepigt. Samtidigt som mer traditionella PPC och annonser på social media kan ge specifik avkastning, så kan det fortsatt vara en utmaning att koppla rena intäkter och siffror för dessa med innehåll för marknadsföring såsom videoklipp och bloggar.

Oavsett vilken strategi för marknadsföring du använder, håll koll på dessa aspekter som kan hjälpa dig att fastställa om din kampanj faktiskt är lyckad:

Tid: Hur mycket tid tog det att skapa materialet för marknadsföring?

Produktionskostnad: Håll koll på den totala kostnaden för material, tjänster, samt mjukvara som är nödvändig för att skapa kampanjen.

Kostnad för marknadsföring: Använd en spårande URL för att fastställa om ditt innehåll driver trafik till din produkts landningssida.

Icke-finansiella intäkter: Fick du in något engagemang från social media, oväntad trafik och lyft där, eller annan bonus från din kampanj? Om så är fallet, då kan detta fortfarande hjälpa dig vad gäller kännedom om ditt varumärke.

Mer om ROI och verktyg för management

Källa: hubspot.com

Hur du skapar en strategisk marknadsföringsprocess: 5 steg för framgång

Vad är en strategisk marknadsföringsprocess?

Problem att känna till

Att bryta ner det: steg till framgång

Tips för att guida dina insatser: slutliga funderingar

Ditt företags marknadsföringsprocess kan bära eller brista vad gäller positionering av varumärke samt kundlojalitet. Din strategiska process är vad som vägleder dina övergripande marknadsföringsinsatser. Den försäkrar att du riktar in dig mot rätt publik samt hjälper dig att hålla ett vaksamt öga på dina mål samt inriktning. Den ger ett genomförbart sätt att mäta status och framgång på dina initiativ.

Om ditt företag inte tagit sig tid att fullt ut planera och kartlägga sin marknadsföringsprocess är risken att du missar att dra fördel av din marknadsföringsnisch och hamnar efter inom din bransch ytterst verklig.

Hur du skapar en strategisk marknadsföringsprocess: 5 steg för framgång

Vad är en strategisk marknadsföringsprocess?

En strategisk marknadsföringsprocess är precis vad det låter som – det är en plan som lägger fram alla element kopplade till och som får effekt av dina marknadsföringsinitiativ. Vi kommer att gå närmare in på det i detalj om en liten stund, men en marknadsföringsprocess bör täcka saker såsom:

·         Ditt företags uppdrag, mål och syfte (och dessa saker är alla inte detsamma – lär dig mer angående definiering av dina mål samt syften och skillnaden mellan dem).

·         Styrkor, svagheter, möjligheter och hot som påverkar marknadsföringen av ditt varumärke.

·         Din målgrupp och specifika behov för denna grupp.

·         De nödvändiga resurserna och distributionskanalerna som du kommer att använda för att genomföra dina planer och stödja marknadsföringsinitiativ.

·         Genomförbara, mätbara tal som ger en tydlig bild av hur det ligger till med insatser enligt processen samt hur framgångsrikt utåtriktad verksamhet och interaktion med kunder har skett.

Din marknadsföringsprocess gäller inte enbart ditt eget varumärke, utan även din positionering inom din bransch. Det är handlingsplanen som driver dig fram inom din unika marknad och hjälper dig skapa värdefulla, upplevelserika kontakter med din målgrupp.

Problem att känna till

Det finns en hel del rörliga delar i en strategisk marknadsföringsplan och det är ofta en något komplex samt involverande process som kommer innefatta en rad olika företagsintressenter. Men belöningen för dessa insatser – avsevärt förbättrade interaktioner med kunder, ledarskap inom marknadsföringssektorn, ökade vinster och mer – är väl värda tiden samt resurserna.

Med det sagt finns några få hinder som marknadsföringsintressenter och deras team bör känna till:

·         Antaganden utan validerad uppbackning: Det finns ett gammalt talesätt om att göra antaganden och när det kommer till din strategi för din marknadsföringsprocess stämmer detta ordspråk verkligen. Det är viktigt att inte anta något – från din målgrupps behov till dina interna resurser samt förmågan för din egen arbetsstyrka.

Backa upp allt med efterforskning och due diligence för att undvika att positionera dig och ditt team i fel riktning.

·         Otydliga planer, brist på väldefinierad strategi: En av de enda saker värre än antaganden är otydlighet. De i spets för skapandet av den strategiska marknadsföringsprocessen bör vara säkra på att alla element inkluderade är väldefinierade i detalj och att faktorer såsom mål inte exempelvis är förväxlade med syften.

·         Brist på resurser: Kommer du ihåg då vi (precis) talade om att inte göra antaganden sträcker sig till ditt eget interna teams förmåga? Att inse att du inte har resurserna du trodde dig ha kan verkligen dämpa dina ansträngningar och påverka hela strategiplanen. Att skapa din marknadsföringsprocess ger dig dock den perfekta möjligheten att identifiera alla områden där det brister internt, såväl som strategiska sätt för att överbrygga dessa klyftor.

Att bryta ner det: steg till framgång

Eftersom varje företag samt behov för dess målgrupp är unika, är det väsentligt att ha i åtanke att inga två strategiska marknadsföringsprocesser kommer se likadana ut. Din kan innefatta några extra steg med tanke på beskaffenheten för dina kunder eller produkten och tjänsten du erbjuder.

Här är dock några viktiga steg som är livsviktiga för varje effektiv marknadsföringsprocess:

Steg ett: planera ditt uppdrag, mål och syften

Innan du gör något annat måste dina ledare för marknadsföring och intressenter sätta sig ner och definiera ditt företags uppdrag, och de mål samt syften vilka kommer driva på din strategi för marknadsföring.

Om ditt företag redan har en fastställd verksamhetsidé, gratulerar! Då ligger du redan före.

Din verksamhetsidé bör nudda och vara införlivad i varje steg du tar som företag, och det innefattar definitivt marknadsföring. Om du inte har en verksamhetsidé ännu, då är det dags att skapa en. Den bör förklara varför din organisation existerar, varför den bedriver affärsverksamhet och hur den stödjer samt drar nytta av sina kunder. En del verksamhetsidéer är ambitiösa och motiverande, andra mer formella i sitt förhållningssätt. Försäkra dig om att din verksamhetsidé matchar ditt företags intention och kultur.

Därefter bör du kartlägga de målsättningar och syften som kommer att bli ekrarna i hjulet som är din marknadsföringsprocess. Allt eftersom du planerar dessa delar, kom ihåg, var SMART angående det hela. Det betyder, dina mål bör vara:

·         Specifika (Specific)

·         Mätbara (Measurable)

·         Uppnåbara (Achievable)

·         Realistiska (Relevant)

·         Tidsbundna (Time bound)

Steg två: Analysera positionering inom bransch

Med din verksamhetsidé, målsättningar och syften kartlagda är det dags att blicka utåt och se var ditt företag ligger i förhållande till hela branschen, såväl som hur det är positionerat mot nuvarande kunder. Detta steg innefattar två väsentliga strategier. SWOT-analys, och en titt på positionering inom din bransch.

SWOT står för:

·         Strengths (Styrkor), eller de saker ditt företag utför väl i jämförelse med konkurrenter.

·         Weaknesses (Svagheter), eller de faktorer som kan hålla din organisation tillbaka från framgång på marknaden.

·         Opportunities (Möjligheter), inklusive de externa element såsom trender vilka skulle kunna skapa potential för ny affärsverksamhet eller inkomstkällor.

·         Threats (Hot), eller de externa faktorer (ekonomiska, politiska, tekniska, etc.) som kan skapa hinder för ditt företag.

Där SWOT fokuserar på interna faktorer och externa element för marknaden, söker positionering bättre definiera sätten på vilket ett varumärke uppfattas i jämförelse med sina konkurrenters genom kundens ögon. Som Braftons Dominick Sorrentino förklarade fokuserar positionering av varumärke på skapandet av en tilltalande varumärkesidentitet som etablerar ett minnesvärt intryck hos kunder.

Som exempel; en bilförsäljare inom segmentet exklusiva bilar som önskar positionera sig själv som en säljare av lyxfordon, kommer söka använda vissa ord och bildspråk i sin marknadsföring för att skapa en specifik känsla kring varumärke bland sin målgrupp. Det är viktigt att beakta hur dina nuvarande och potentiella kunder uppfattar ditt företag, och om det är några förändringar du bör göra för att skapa din idealiska varumärkesbild.

Steg tre: etablera en taktik för marknadsföring

Gör en ansträngning i förväg vad gäller planeringen av ditt uppdrag, mål och syften, såväl som din position på marknaden och sätten som du uppfattas av kunderna. Detta kommer sätta dig i rätt riktning för att etablera de faktiska taktikerna och kampanjerna du kommer att använda för att driva din marknadsföring av varumärket.

Under detta steg bör ditt marknadsföringsteam vara säkra på att ha din marknadsföringsmix i åtanke, baserat på de 4 P:n inom marknadsföring av E. J. McCarthy. Även om dessa först skapades redan 1960, är de fortfarande mycket relevanta idag. De innefattar:

·         Product (Produkt): De artiklar eller tjänster ditt varumärke erbjuder som svar mot kundens önskan och behov.

·         Price (Pris): Kostnaden för produkten och värdet tillhandahållet till kunden.

·         Promotion (Marknadsföring): De insatser du gör inom marknadsföring och använder för att stödja produkten, inklusive specifika budskap för att rikta dig mot din publik.

·         Place (Plats): Här är var dina distributionskanaler kommer in. Detta P syftar på den fysiska eller digitala distributionskanal som ger tillgång till dina marknadsföringsmaterial, marknadsföringsbudskap och möjliggör försäljning.

Att överväga dina distributionskanaler är ett absolut nödvändigt steg, särskilt inom det nuvarande landskapet vad gäller marknadsföring, Din situationsanalys och positionering informerar om din produkt samt ditt budskap, och ditt marknadsföringsteam bör även försäkra att de väljer den rätta kanalen för distribution enligt:

·         Din varumärkesbild,

·         Behov hos målgrupp, och

·         Den specifika taktiken för marknadsföring vilken utförs som del av din nuvarande kampanj.

Steg fyra: sätt din process i arbete

Med all nödvändig planering på plats är det dags att genomföra din taktik och process. Detta steg kommer få dig och ditt marknadsföringsteam att:

1.      Skaffa resurser, inklusive nödvändig finansiell uppbackning och experter inom området, då det är nödvändigt

2.      Utveckling av tidsplaner, för varje taktik och kampanj. Var så specifik som möjligt med dessa uppgifter för att försäkra dig om att de kan uppfyllas effektivt.

3.      Utför processen.

Du gjorde din due diligence, nu är det dags att rulla upp dina ärmar och börja jobba!

Steg fem: utvärdera, modifiera, upprepa

Denna fas är var många organisationer gör ett kritiskt felsteg. Det är viktigt att ha i åtanke att din strategiska marknadsföringsprocess kommer vara en pågående insats – du bör kontinuerligt söka efter ställen att förbättra och utöka planen.

När du väl verkställt dina marknadsföringsstrategier och taktiker är det dags att göra en återblick på dina definierade mål samt syften, och mätetalen du skapade tillsammans med dessa enligt din SMARTA planering. Dessa kommer vara livsviktiga när det gäller att bistå dig att mäta den övergripande framgången för dina insatser enligt din verksamhetsidé och dina mål.

Tips för att guida dina insatser: slutliga funderingar

Allt eftersom du och ditt team arbetar er igenom ovanstående steg är här några bra tips att ha i åtanke:

·         Snåla inte med din efterforskning. Vikten av element såsom marknadsstatistik, detaljer för affärscykel och väldefinierade kundtyper kan inte underskattas.

·         Beakta det kortsiktiga, planera för det långsiktiga. Snabba vinster kan vara viktiga för att nå uppmärksamhet från din målgrupp och för att motivera ditt interna team. Men du bör även införliva långsiktiga mål samt syften vilka är i linje med de huvudsakliga koncepten i din verksamhetsidé.

·         Var enkel och exakt. Inkludera alla relevanta detaljer som medlemmarna i teamet kommer att behöva för att utföra de aktiviteter och taktiker du skapat som del av din strategi för marknadsföringsprocessen. Jobba för att försäkra att där finns fullständig tydlighet och inget utrymme för misstolkning.

·         Var rimlig och resonlig. Här är var beaktande av ditt interna teams kompetens spelar in. Om du inte har de interna resurserna eller den nödvändiga expertisen för att stödja dina planer, då kan det vara tid att beakta samarbete med en expert för att försäkra dig om att dina förväntningar kan matcha dina mål och eventuella prestationer.

Din strategiska marknadsföringsprocess tillhandahåller en nödvändig handlingsplan för att bilda värdefull kontakt med kunder och cementera ditt varumärke i den perfekta nischen inom din marknad. Slösa inte ett enda ögonblick till på att krångla med odefinierade och obestämda marknadsföringsinitiativ – ge dig ut och erövra din bransch.

7 viktiga steg för att planera och utföra en lyckad marknadsföringskampanj

Källa: brafton.com

11 enkla steg för en framgångsrik process i att bygga varumärke

Innehåll:

Vad är ett varumärke?

Vad är varumärkeskännedom?

Hur du bygger ett varumärke

Bonus: Var ditt varumärkes största förespråkare

Ett igenkänt och älskat varumärke är en av de mest värdefulla tillgångarna ett företag äger.

Enligt en Nielson enkät föredrar 59 % av kunder att köpa nya produkter från varumärken de känner till.

Som ett mindre företag kanske du konkurrerar mot stora varumärken med hängivna kunder och obegränsad budget för marknadsföring. Det är därför du måste hitta sätt att differentiera dig – med en egen gedigen process för varumärkesutveckling.

11 enkla steg för en framgångsrik process i att bygga varumärke

Hur bygger du ett varumärke?

Varumärkesutveckling är mycket mer än bara en häftig logotyp eller välplacerad reklam.

Du behöver göra mer.

Låt mig ge dig en snabb definition innan vi dyker in i de praktiska detaljerna för byggande av varumärke.

Vad är ett varumärke?

Enkelt uttryck definieras ditt varumärke av kundernas generella uppfattning om ditt företag.

Grundaren av Amazon, Jeff Bezos sa det ännu bättre; ”Ditt varumärke är vad andra säger om dig när du inte befinner dig i rummet.”

Ditt varumärke är ditt rykte!

I dagens marknad måste ett varumärke vara konsekvent i kommunikation och upplevelse, över många applikationer.

·         Miljö (butik eller kontor)

·         Trycksaker, skyltning, paketering

·         Webbsida & marknadsföring online

·         Innehållspublicering

·         Försäljning & Kundservice

Är varumärkesutveckling enkelt? Sanningen är att varumärkesutveckling inte sker över en natt…eller ens inom några få månader.

Att bygga ett varumärke är definitivt en process. Den pågående insatsen kommer dock resultera i etablerandet av långsiktiga relationer med dina kunder.

Detta kan medföra en stadig ökning av försäljning, fler projekt, referenser via djungeltelegrafen, och påverkansarbete för din produkt eller dina tjänster.

Vad är varumärkeskännedom?

Definitionen för varumärkeskännedom är att generera kännedom om din verksamhet genom användandet av marknadsföringsstrategier och kampanjer med målet att skapa en unik och varaktig bild på marknadsplatsen.

Positivt intryck + sticka ut = framgång med varumärke.

Under 2021 kan förstärkningen av din varumärkesbild ske effektivt genom olika digitala marknadsföringsaktiviteter:

·         Användarupplevelser (ex. din webbsida)

·         SEO & Content Marketing

·         Marknadsföring på Social Media

·         Marknadsföring via E-post

·         Paid Advertising (PPC) [Betald Annonsering]

Tillsammans är dessa kanaler fundamentala i att öka varumärkets kännedom samt tillväxt. Vi kommer att dyka ner i var och en av dessa aktiviteter mer i detalj senare!

Vi har förenklat vägen till processen för varumärkesutveckling nedan, för att hjälpa ert företags varumärke eller personliga varumärke få fler lojala följare.

Undrar du var du skall börja?

Använd dessa steg som guide för hur du skall bygga ett varumärke!

Hur du bygger ett varumärke

1. Upptäck syftet bakom ditt varumärke.

Varje framgångsrikt varumärke har ett mäktigt syfte bakom sig.

Och det bör även du.

Det är vad du vaknar varje dag och älskar att göra för andra människor (och världen) genom din produkt eller tjänst.

Det finns fyra frågor du borde ställa dig själv vid definieringen av ett varumärkes syfte:

·         Varför finns du?

·         Vad differentierar dig?

·         Vilka problem löser du?

·         Varför skall människor bry sig?

Du kommer att använda dessa idéer för att informera om kärnan av ditt varumärke, genom en tagline, slogans, röst, budskap, berättelser, visualisering och mer.

Så gräv djupt och hitta dessa guldkorn av sanning vilka kan särskilja ditt varumärke från andras.

Simon Sinek, expert inom ledarskap, utvecklade en effektiv modell kallad The Golden Circle (han är också författare till Start With Why-den här boken är utmärkt att läsa eller lyssna till på Audible!)

Konceptet bakom The Golden Circle kan verkligen hjälpa dig att identifiera syftet bakom vad som helst i affärsvärlden eller i livet.

De 3 delarna i The Golden Circle:

·         Vad – Produkterna eller tjänsterna du erbjuder dina kunder

·         Hur – Sakerna som differentierar dig från konkurrenterna

·         Varför – anledningen varför du är passionerad och varför du finns

I videon nedan kan du se hur Sinek förklarar hur man verkligen differentierar ett varumärke när de flesta misslyckas.

Jag har antagligen tittat på den presentationen över hundra gånger, och får fortfarande gåshud när jag gör det. Det är en som jag skickar till alla kunder innan vårt kick-off möte för fasen då ett varumärke skall upptäckas.

Vissa personer inom branschen för marknadsföring tycker att det är överskattat, men jag håller inte med. Det är inspirerande, framförallt om du är ny vad gäller att bygga varumärke för en affärsidé. Och, det finns en anledning till varför det är ett av de mest populära avsnitten av TED Talks genom alla tider.

Luta dig tillbaka och ta en titt:

”Människor köper inte vad du gör; de köper varför du gör det.

Målet är inte att göra affärer med alla som behöver det du har.

Målet är att göra affärer med människor som tror på det du tror på.”

–          Simon Sinek

Du kan också använda The Golden Circle som en startpunkt för att identifiera ditt unika varumärkes syfte.

2. Studera konkurrerande varumärken inom din bransch.

Du skall aldrig imitera exakt vad de stora varumärkena gör inom din bransch.

Men, du bör vara medveten om vad de gör väl (eller där de misslyckas).

Målet är att differentiera sig från konkurrenterna. Övertyga en kund att handla från dig istället för dem!

Vi tänker alltid på hur man gör så att ett varumärke sticker ut från vad som redan finns därute. Hoppa inte över detta steg i den varumärkesutvecklande processen.

Studera dina huvudsakliga konkurrenter eller måttstockar till varumärken. Studera exempelvis hur väl de lyckats med att bygga ett varumärke.

För ett varumärke att vara effektivt behöver det vara enkelt för konsumenter att känna igen och komma ihåg.

Skapa ett kalkylblad för att studera dina konkurrenters varumärken

Studera konkurrenter är ett nyckelelement för din egen varumärkesutveckling. Börja med att skapa ett kalkylblad för att studera konkurrenters varumärken. Du kan använda Google Sheets, Excel, Eller bara ett block.

Svara därefter på dessa fundamentala frågor.

·         Är konkurrenten konsekvent med budskap och visuell identitet över kanalerna?

·         Vad är kvalitén hos konkurrenternas produkter eller tjänster?

·         Har konkurrenten kundrecensioner eller är omtalad på social media där du kan läsa om dem?

·         På vilket sätt marknadsför konkurrenten sin verksamhet, både online och offline?

Välj några få konkurrenter, två till fyra (2-4) är ett bra antal för ditt kalkylblad om konkurrenter. Du kanske vill ta en titt på andra lokala företag, eller till och med sikta in dig på att mäta mot kända varumärken.

3. Avgör ditt varumärkes målgrupp.

Grunden till din varumärkesutveckling är att avgöra målgruppen som du kommer att fokusera på.

Du kan inte vara allt för alla, eller hur?

Precis

När du bygger ett varumärke, ha i åtanke exakt vem du vill nå. Du kommer skräddarsy ditt uppdrag och meddelande för att uppfylla deras exakta behov.

Nyckeln är att vara specifik. Kom fram till detaljerade beteenden och livsstilar för dina konsumenter.

Jag skall förklara med några kortfattade exempel.

·         Istället för ”alla Mammor”, kan du begränsa det till en nisch för att finslipa det till ”singelmammor som arbetar heltid hemifrån”.

·         ”Teknikintresserade personer” är för brett. Men ”Tekniskt kunniga tidiga användare som har hand om större team” kan begränsa fokusområdet.

·         Om du har ”universitetsstudenter” som målgrupp, finns det definitivt utrymme att vara mer specifik. Det kan exempelvis vara: ”universitetsstudenter som studerar utomlands i Europa under sommaren”.

·         ”Alla som behöver ett jobb” är verkligen ingen nisch som målgrupp. Men, ”pensionärer som söker återgå till yrkeslivet på chefsposition” kan vara!

Som du kan se, att rikta in sig på en nisch kräver att du förbinder dig till något väldigt fokuserat från början.

Du kommer att inse att den konkurrensmässiga fördelen vid varumärkesutveckling av ditt företag är att minska din målgrupps fokus. Detta kan hjälpa dig att försäkra att ditt varumärkes budskap upplevs som kristallklart för den oberoende mottagaren.

Spika upp en bild av dina konsumenter, lär dig därefter hur du skapar en varumärkesidentitet som de kan förstå och relatera till.

Kundtyper för ditt varumärke

Skapande av ett varumärke bygger på en verklig förståelse för kundtyper. Här är några saker att dokumentera när du beskriver din idealiska kund:

·         Ålder

·         Kön

·         Plats

·         Inkomst

·         Utbildningsnivå

För att få ytterligare definition vad gäller kundtyp för ditt varumärke, djupdyk i dessa detaljer:

·         Motivering

·         Mål

·         Pain points

·         Influencers

·         Föredragna varumärken

Att identifiera målgruppen för dina tjänster eller produkter är en övning som kommer påverka och ge fördelar till alla delar av din process för varumärkesutveckling, särskilt för marknadsföringsinsatser. Du vill att rätt person konsumerar ditt innehåll, klickar på dina annonser, går med i din mejllista, etc.

Att avgöra den ideala publiken för din verksamhet kommer bistå dina övergripande digitala varumärkesbyggande strategier. Det är definitivt ett viktigt första steg!

4. Etablera en verksamhetsidé för ditt varumärke

Har du funderat på en verksamhetsidé för ditt varumärke? Kort och gott så kommer du att behöva skapa ett tydligt uttryck för vad ditt företag är mest passionerat över.

Detta är ditt Varför; anledningen till att du går upp varje morgon.

Innan du kan bygga ett varumärke som din målgrupp litar på, behöver du veta vilket värde ditt företag tillhandahåller.

Verksamhetsidén för varumärket definierar i grunden en anledning att existera. Den kommer informera alla andra aspekter gällande dina strategier för varumärkesutveckling.

Allt från din logo till din tagline, röst, budskap, och personlighet bör reflekteras i den verksamhetsidén.

När människor frågar vad du gör: besvara dem med din verksamhetsidé för ditt varumärke.

Du kan använda informationen samlad från övningen med The Golden Circle (se Steg 1), för att skapa en tydlig och effektiv verksamhetsidé för ditt varumärke.

Verksamhetsidé exempel: Nike

Vi känner alla till Nikes tagline: Just do it. Men vet du vad deras verksamhetsidé för varumärket är?

Nike’s verksamhetsidé är: ”To bring inspiration and innovation to every athlete in the world”.

Du kan se Nikes verksamhetsidé överallt. De fokuserar på alla typer av atleter som använder Nikes produkter för att bli det bästa de kan bli.

Nike går även längre med sin verksamhetsidé, genom att som fotnot i uttalandet lägga till: ”If you have a body, you are an athlete”. Tänk på hur bred deras målgrupp blir med en fotnot som den!

Företaget har byggt upp ett sådant rykte och följare av varumärket, att det är möjligt att utöka målet till att passa varje ”kropp”.

När du bygger din verksamhets varumärke, börja smått och kom ihåg att fokusera på din nisch vad gäller målgrupp först.

Över tid kan lojalitet till ditt varumärke växa tillräckligt för att expandera ditt omfång.

Låt oss ta ett steg tillbaka för en minut. Innan du skapar din verksamhetsidé för ditt varumärke, känn efter i magen om du verkligen förbinder dig till Steg 3 i fastställandet av exakt vilka dina konsumenter är. Det är ett av de viktigaste stegen bland alla i processen för varumärkesutveckling.

5. Lista nyckelkvalitéer och fördelar ditt varumärke erbjuder

Det kommer alltid finnas varumärken med större budget och mer resurser för att regera inom sin bransch.

Din produkt, tjänst och fördelar tillhör helt dig själv.

Att starta ett varumärke som är minnesvärt betyder att du gräver djupt för att lista ut vad du erbjuder, och ingen annan erbjuder.

Förutsatt att du vet exakt vilken din målgrupp är (se Steg 3), ge dem en anledning att välja ditt varumärke över något annat.

Det är viktigt att notera att detta inte bara en tvättlista över funktionerna din produkt eller tjänst du erbjuder till kunderna eller klienterna. Fundera på hur du tillhandahåller värde som förbättrar konsumenternas liv (utfall eller resultat som upplevs).

Här är några exempel:

·         Mer autentisk och transparent kundtjänst

·         Ett bättre sätt att gynna produktivitet

·         Minska kostnader med en mer lönsam lösning

·         Spara tid på dagliga sysslor

Verksamhetsidé exempel: Apple

Apple är uppenbart inte bara vilket annat bolag som helst. En av deras nyckelkvalitéer är en ren design, och en nyckelfördel är enkelheten i användande.

Från unik paketering till deras events för tillkännagivande, påminner Apple alltid kunder att deras produkt kan användas direkt när den tas ur förpackningen.

Minns du Apples slogan från 1997-2002? Den var ”Think Different”. Detta begrepp fortsätter att existera idag.

Vi är nästan halvvägs igenom stegen för varumärkesutveckling. Om du har kommit så här långt, ge dig själv en high five.

6. Skapa ditt varumärkes unika röst

Din röst beror på ditt företags mål, publik, samt bransch.

Det är hur du kommunicerar med dina kunder, och hur de svarar till detta.

En röst för ditt varumärke kan vara:

·         Professionell

·         Vänlig

·         Serviceinriktad

·         Auktoritär

·         Teknisk

·         Säljande

·         Personlig

·         Informativ

Det finns gränslöst med adjektiv och möjligheter som kan bygga ett varumärkes röst bakom ditt budskap.

I slutändan önskar du välja en röst för varumärke som låter vettig och resonerar med din målgrupp. (Åter, tillbaka till Steg 3!)

Du kommer se att om du hittar och använder den rätta rösten för varumärket, då kommer du ha större chans att knyta an till konsumenterna.

Detta är särskilt viktigt vid publicering av bloggartiklar eller meddelanden på social media. Upprätthållande av en konsekvent röst kommer hjälpa din varumärkesbild att bli igenkänd på flera kanaler på samma vis. En gemenskap av följare, läsare eller prenumeranter kommer förvänta sig en viss röst och personlighet för varumärket då de konsumerar ditt innehåll (se nästa steg).

Verksamhetsidé exempel: Virgin America

Virgin America är känt för sin vänliga och pålitliga kundtjänst, och dess röst bygger konstant varumärket.

Notera deras personliga stil på Twitter – genom att använda platsbaserad humor i detta fall. De förstärker även värdet som de ger sina kunder – med garanti för eluttag på varje flygning.

”Fiskpinnar kommer att flyga över Pike Palace innan vi erbjuder en flygning utan eluttag. #FleetWide

– Virgin America (@VirginAmerica) 4 augusti, 2015″

7. Låt ditt varumärkes personlighet glänsa

Kunder letar inte efter ännu ett företag inom köksredskap som erbjuder samma sak som alla andra.

De söker efter en upplevelse särskilt framtagen för deras behov, uppbackad med genuint personlig interaktion.

Undrar du över hur du skall bygga din verksamhets varumärke på ett unikt sätt? Få din personlighet att sticka ut i varje aspekt för din varumärkesutveckling.

Var konsekvent med denna personlighet för ditt varumärke över alla kontaktpunkter.

Det kan vara så enkelt som:

·         En personlig röst i kommunikationen (använda ”jag” och ”du”)

·         Dela innehåll från bakgrunden i verksamheten

·         Berätta om verkliga erfarenheter

·         Beskriv dina produkter/tjänster på ett finurligt sätt

8. Bygg en berättelse kring varumärke och budskap

När du bygger ett varumärke, tala om för kunderna kortfattat vem du är.

Använd rösten för verksamheten du har valt för ditt varumärke.

Ditt budskap bör vara helt associerat med ditt varumärke och konsekvent uttryckt.

Denna del av processen för varumärkesutveckling går bortom din logotyp och tagline för att definiera nyckelaspekterna gällande:

·         Vem du är

·         Vad du erbjuder

·         Varför människor skall bry sig

En berättelse för ett varumärke är möjligheten att kommunicera på en mänsklig nivå, att skapa en direkt emotionell kontakt med dina kunder.

Vad detta innebär är att det språk du använder bör förstås omedelbart samtidigt som de slår an på en emotionell sträng.

Gör det enkelt och tydligt.

Viktigast av allt, när du skapar din berättelse för varumärket, tala inte om vad din produkt kan göra… istället varför den är viktig för dina kunder.

Exempel på varumärkesutveckling: TOMS Shoes

TOMS Shoes har byggt en enorm skara följare på social media och otroligt positiv uppfattning om varumärket.

De definierar tydligt sitt budskap på sin webbsida: ”Förbättrar liv. Med varje produkt du köper, hjälper TOMS en person i behov. En för varje.”

Denna berättelse bärs genom varje ögonblick en konsument är i kontakt med varumärket.

9. Skapa en logotyp & tagline

När du tänker på att skapa ett varumärke kommer du antagligen tänka på det visuella först. Vi har inte ens talat om det förrän djupt in i denna process för varumärkesutveckling!

Detta steg kan vara det där du behöver hjälp i det kreativa förfarandet.

Den mest spännande (och diskuterbart viktigaste delen) i processen för varumärkesutveckling, är att skapa en logotyp och tagline för ditt företag.

Denna logo kommer dyka upp på allt som är relaterat med din verksamhet. Den kommer bli din identitet, visitkort, och visuella igenkänningen av ditt löfte.

Så var villig att investera tid och pengar på att skapa något exceptionellt vad gäller att förstärka den visuella identiteten för ditt företag.

Behöver du hjälp med logotypen för din verksamhet? Anställ en professionell designer eller agentur med erfarenhet inom identitet och design, för att hjälpa ditt varumärke att sticka ut.

Deras expertis kommer försäkra att du får en unik och tidlös logotyp för din verksamhet.

En designer kan även utveckla riktlinjer för ditt varumärke, för att försäkra att samtliga framtida applikationer av logo och associerade färgpaletter eller typsnitt för varumärket används konsekvent.

En gedigen guide för stil av varumärke kommer innefatta följande saker:

·         Storlek på logo och placering

·         Färgpalett

·         Typografi och font

·         Ikonografi

·         Fotografi-/bildstil

·         Webbelement

10. Integrera ditt varumärke i alla aspekter av din verksamhet

Processen för byggande av varumärke slutar aldrig.

Ditt varumärke bör vara synligt och reflekteras i allt som din kund kan se, läsa och höra.

Låt mig förklara.

Om en klient kommer in till ditt kontor, eller kund kommer in till din butik – bör din varumärkesbild synas både i miljön och med personlig interaktion.

Allt som det går att ta på – från visitkort till marknadsföring, till paketering och produkt – behöver din logo tryckt.

På all digital media, försäkra dig om att ditt varumärke ser likadant ut överallt. Använd din guide för stil av varumärke för att skapa konsekvens med visualisering såsom färger och användande av logo, font, foton, etc.

Din webbsida är det viktigaste verktyget för marknadsföring av ditt varumärke. När du designar en webbsida: införliva din röst, budskap, och personlighet i innehållet.

Profilsidor för nätverk på social media bör varumärkas visuellt, och med din valda röst för engagemang.

Och glöm inte video! YouTube, Facebook Video och Facebook Live, Snapchat och Instagram Stories är samtliga plattformar som behöver innehåll med din unika röst för varumärket och personlighet.

För de som ger sig in på podcasts, håll dig till ett tema som stödjer ditt varumärkes budskap, värde och röst.

Varumärkesutveckling exempel: Warby Parker

Warby Parker har lyckats att snabbt utveckla ett varumärke som är unikt och bäst i sitt slag. Deras innovativa produkt prova på hemma, försäljningsmiljö, och insatser inom digital marknadsföring är skräddarsydda för deras målgrupp.

11. Förbli trogen din varumärkesutveckling

Om du inte bestämmer dig för att ändra ditt varumärke till något som är mer effektivt baserat på mätningar mot kunders respons, är nyckeln att vara konsekvent.

När du väl etablerat en röst för varumärket, använd den för varje del av ditt innehåll som du skapar. ”Se ovan, Steg 6 i processen för varumärkesutveckling.)

Dokumentera alla riktlinjer för varumärke som du skapar och distribuera internt som referens.

Vad är byggande av varumärke värt, om det inte är konsekvent? Gör inte ändringar konstant på din branding. Inkonsekvens kommer förvirra dina kunder, och skapa långsiktigt byggande av varumärke svårare.

Byggande av varumärke exempel: Starbucks

Starbucks är världsledande inom försäljning av specialkaffe, och deras varumärke har alltid lovat att föra människor tillsammans.

Starbucks budskap?

”För att inspirera och vårda den mänskliga andan – en person, en kopp och ett grannskap i taget.”

Det är därför du kommer att hitta gratis Wi-Fi i varje butik, stora bord, och lugnande musik för att göra samtal med varandra enklare. De skriver alltid ditt namn på kaffet för en extra personlig känsla.

Även om deras logo ändrades 2011 (tog bort företagets namn!), har Starbucks varumärke med dess uppfattning bland människor förblivit stark. När du ser den förenklade gröna logotypen med sjöjungfrun, vad känner du då? Jag garanterar att det är något.

Bonus: var ditt varumärkes största förespråkare

När du bygger ett varumärke som fungerar för mindre företag, är du (och dina anställda) de bästa förespråkarna för att marknadsföra varumärket.

Ingen känner till ditt varumärke bättre än du, så det är upp till dig att sprida ordet.

När du tar in anställda, försäkra dig om att de passar in i kulturen och med budskapet, visionen samt värderingarna för ditt varumärke.

Uppmuntra anställda att etablera ett personligt varumärke som är i linje med ditt företags varumärkesprocess, för att vidare stärka omfånget.

Ge dina lojala kunder en röst. Uppmuntra dem att lägga upp recensioner, eller dela ditt innehåll.

Mer om att bygga ett varumärke från grunden

Källa: freshsparks.com