Kapitel 6: SEO Länkar och etablering av auktoritet

Innehåll:
Vad är länkar?
Du är vad du äter (You are what you E-A-T)
Hur man bygger backlinks av hög kvalitet
10 gånger bättre innehåll

Höj volymen.

Du har skapat innehåll som personer söker efter, som svarar på deras frågor och som sökmotorer kan förstå, men de egenskaperna i sig betyder inte att det kommer att rankas och få ett bra SEO resultat. För att överträffa resten av webbplatserna med dessa egenskaper måste du etablera auktoritet. Det kan åstadkommas genom att tjäna länkar från auktoritära webbplatser, bygga ditt varumärke och vårda en publik genom att förstärka ditt innehåll.

Google har bekräftat att länkar och kvalitetsinnehåll (vilket vi täckte i kapitel 4) är två av de tre viktigaste rankningfaktorerna för SEO. Pålitliga webbplatser tenderar att länka till andra pålitliga webbplatser och webbplatser av karaktär spam tenderar att länka till andra webbplatser av karaktär spam.

Men vad exakt är en länk? Hur gör du för att tjäna in dem från andra webbplatser? Låt oss börja med grunderna i SEO.

Vad är länkar?

Inkommande länkar, även kallade backlinks eller externa länkar, är HTML-hyperlänkar som pekar från en webbplats till en annan. De är Internets valuta, eftersom de agerar i mångt och mycket som rykte i verkligheten. Om du åkte på semester och frågade tre personer (alla helt relaterade till varandra) vad stadens bästa kafé var, och de sa alla, ”Cuppa Joe på Main Street”, skulle du känna dig säker att Cuppa Joe verkligen är det bästa kaffestället i staden. Länkar gör detta för sökmotorer.

Sedan slutet av 1990-talet har sökmotorerna behandlat länkar som röster vad gäller popularitet och betydelse ute på nätet.

Interna länkar, eller länkar vilka ansluter interna sidor i samma domän fungerar i mångt och mycket på samma sätt för din webbplats. En stor mängd interna länkar som pekar på en viss sida i din webbplats ger en signal till Google om att sidan är viktig, så länge det görs naturligt och inte av karaktär spam.

Sökmotorerna själva har förfinat hur de visar länkar, och använder nu algoritmer för att utvärdera webbplatser samt sidor baserat på länkarna de hittar. Men vad finns i dessa algoritmer? Hur utvärderar sökmotorerna alla dessa länkar? Allt börjar med SEO konceptet E-A-T.

Du är vad du äter (You are what you E-A-T)

SEO: Googles Riktlinjer för kvalitativ rating

Googles Riktlinjer för kvalitativ rating lägger stor vikt vid konceptet E-A-T – en förkortning för expert, authoritative (auktoritativ) och trustworthy (pålitlig). Webbplatser vilka inte uppvisar dessa egenskaper tenderar att ses som av lägre kvalitet i sökmotorernas ögon, medan de som gör det belönas. E-A-T blir mer och mer viktigt allt eftersom sökningen utvecklas, och ökar vikten av att lösa med användaren i åtanke.

Att skapa en webbplats som anses vara expert, auktoritativ och pålitlig bör vara vägledande för dig när du utövar SEO. Det kommer inte bara att resultera i en bättre webbplats, utan den är säker inför framtiden. Vad det slutligen handlar om är att tillhandahålla stort värde för sökarna och det är vad Google själva försöker göra.

E-A-T och länkar till din webbplats

Ju populärare och viktigare en webbplats är, desto mer vikt har länkarna från den webbplatsen. En webbplats som exempelvis Wikipedia har tusentals olika webbplatser vilka länkar till den. Detta indikerar att de erbjuder mängder av expertis, har skapat auktoritet och är betrodd bland dessa andra webbplatser.

För att få förtroende och auktoritet i ditt SEO arbete behöver du länkar från webbplatser vilka visar egenskaperna enligt E-A-T. Dessa behöver inte vara webbplatser på Wikipedia, men de bör förse sökarna med pålitligt innehåll.

Follow kontra No Follow länkar

Kommer du ihåg att länkar fungerar som röstning? Rel=nofollow-attributet (uttalas som två ord, ”no follow”) låter dig länka till en resurs samtidigt som du tar bort din ”vote” (röstning) för sökmotorns ändamål.

Precis som det låter säger ”nofollow” sökmotorer att inte följa länken. Vissa sökmotorer följer dem ändå helt enkelt för att upptäcka nya sidor, men dessa länkar passerar inte länkkapital (de ”rösterna om popularitet” som vi talade om ovan), så de kan vara användbara i situationer där en sida antingen länkar till en opålitlig källa eller har betalats för eller skapats av ägaren till målsidan (vilket gör det till en onaturlig länk).

Säg till exempel att du skriver ett inlägg om praxis för länkbyggnad och vill ta fram ett exempel på dålig, länkbyggnad av karaktär spam. Du kan länka till den dåliga webbplatsen utan att signalera till Google att du litar på den.

Standardlänkar (de som inte har lagt till någon nofollow) ser ut såhär:

<a href=””>Jag älskar Abba</a>

Nofollow länkmarkering ser ut så här:

<a href=” ” rel=”nofollow”>Jag älskar Abba</a>

Om follow-länkar passerar hela länkkapitalet, bör det inte betyda att du endast bör ha länkar du följer?

Inte nödvändigtvis. Tänk på alla legitima platser du kan skapa länkar till på din egen webbplats: en Facebook-profil, en Yelp-sida, ett Twitter-konto o.s.v. Dessa är alla naturliga platser att lägga till länkar till din webbplats, men de bör inte räknas som röstning för din hemsida. (Att lägga upp en Twitter-profil med en länk till din webbplats innebär inte en röstning från Twitter att de gillar din webbplats.)

Det är naturligt för din webbplats att ha en balans mellan nofollow och follow backlinks i dess länkprofil (mer om länkprofiler nedan). En nofollow-länk passerar kanske inte i auktoritet, men den kan skicka värdefull trafik till din webbplats och kan till och med leda till framtida follow länkar.

Din länkprofil

Din länkprofil är en övergripande bedömning av alla inkommande länkar vilken din webbplats har tjänat ihop: det totala antalet länkar, deras kvalitet (eller skräppost), deras mångfald (är det en webbplats som länkar till dig hundratals gånger, eller är det hundratals webbplatser som länkar till dig en gång?) och mer därtill. Tillståndet för din länkprofil hjälper sökmotorer att förstå hur din webbplats förhåller sig till andra webbplatser på Internet. Det finns olika SEO-verktyg vilka låter dig analysera din länkprofil och göra så att du börjar förstå dess övergripande konstruktion.

Vilka egenskaper utgör en hälsosam länkprofil i din SEO?

När folk började lära sig om länkarnas kraft började de manipulera dem till sin fördel. De skulle hitta sätt att få konstgjorda länkar bara för att öka sin ranking i sökmotor. Samtidigt som dessa taktiker ibland kan fungera strider de mot Googles användarvillkor och kan få en webbplats av-indexerad (borttagning av webbsidor eller hela domäner från sökresultaten). Du bör alltid försöka upprätthålla en hälsosam länkprofil.

En hälsosam länkprofil är en som indikerar till sökmotorerna att du tjänar ihop dina länkar och auktoritet på rättvist sätt. Precis som du inte bör ljuga, fuska eller stjäla, bör du sträva efter att din länkprofil är ärlig och intjänad genom gediget, gammaldags hårt arbete.

Länkar tjänas in eller placeras redaktionellt

Redaktionella länkar är länkar vilka läggs till naturligt av webbplatser och sidor som vill länka till din webbplats.

Grunden för att förvärva intjänade länkar är nästan alltid genom att skapa högkvalitativt innehåll vilket personer verkligen vill hänvisa till. Det är här skapande av 10x-innehåll (ett sätt att beskriva extremt högkvalitativt innehåll) är viktigt! Om du kan tillhandahålla den bästa och mest intressanta resursen på webben kommer folk naturligtvis att länka till den.

Naturligt intjänade länkar kräver ingen specifik handling från dig, annat än att skapa värdefullt innehåll och förmågan att skapa medvetenhet om det.

Länkar är relevanta och från liknande webbplatser vad gäller ämne

Länkar från webbplatser inom ett ämnesspecifikt område är i allmänhet bättre än länkar från webbplatser som inte är relevanta för din webbplats. Om din webbplats säljer hundhus, är en länk från Hundarnas Kamratförening viktigare än en från Rullskridskoföreningen. Dessutom kan länkar från i ämnet irrelevanta källor skicka förvirrande signaler till sökmotorer om vad din sida handlar om.

Ankartext är beskrivande och relevant utan att den är av karaktär spam

Ankartext hjälper till att berätta för Google vilket ämnet på din sida är. Om dussintals länkar pekar på en sida med en variation i ett ord eller en fras, har sidan en högre sannolikhet att ranka bra för dessa typer av fraser. Men fortsätt med försiktighet! Allt för många bakåtlänkar med samma ankartext kan indikera för sökmotorerna att du försöker manipulera din webbplats ranking i sökresultaten.

Beakta detta. Du frågar tio separata vänner vid olika tidpunkter hur deras dag har varit, och de svarade var och en med samma fras:

”Fantastiskt! Jag började min dag med att gå ut med min hund, Bilbo, och åt sedan en hamburgare med bacon till lunch.”

Det är konstigt, och du skulle vara ganska misstänksam mot dina vänner. Detsamma gäller för Google. Att beskriva innehållet målsidan med ankartexten hjälper dem att förstå vad sidan handlar om, men samma beskrivning om och om igen från flera källor börjar bli misstänkt. Sikta på relevans; undvik spam.

Länkar skickar kvalificerad trafik till din webbplats

Länkbyggnad ska aldrig enbart handla om rankning på sökmotor. Eric Ward, uppskattad inom SEO och länkbyggnad brukar säga att du borde bygga dina länkar som om Google skulle kunna försvinna imorgon. I huvudsak bör du fokusera på att skaffa länkar som kommer att få kvalificerad trafik till din webbplats – ännu en anledning till att det är viktigt att skaffa länkar från relevanta webbplatser vars publik skulle hitta värde även på din webbplats.

Att inte göra och saker att undvika inom länkbyggande

Länkprofiler av karaktär spam är just det: full av länkar inbyggda onaturligt, insmygda eller på annat sätt av låg kvalitet. Praxis som att köpa länkar eller delta i ett länkutbyte kan verka som den enkla vägen, men att göra det är farligt och kan riskera allt ditt hårda arbete. Google bestraffar webbplatser med länkprofiler av karaktär spam, så ge inte efter för frestelsen.

En vägledande princip för dina insatser med länkbyggnad är att aldrig försöka manipulera en sajts ranking i sökresultaten.

Men är det inte hela målet med SEO? För att öka en webbplats ranking i sökresultaten? Och här ligger förvirringen. Google vill att du ska tjäna in länkar, inte bygga dem, men linjen mellan de två är ofta vag. För att undvika påföljder för onaturliga länkar (känd som ”länk spam”) har Google klargjort vad som bör undvikas.

⃠ Köpta länkar

Google och Bing söker bägge att rabattera påverkan av betalda länkar i sina organiska sökresultat. Även om en sökmotor inte kan veta vilka länkar som tjänades in kontra betalades för efter att se själva länken, finns det ledtrådar de använder för att upptäcka mönster vilka indikerar fusk. Webbplatser vilka avslöjar köpta eller sålda follow-länkar riskerar allvarliga påföljder som kommer göra att de drastiskt tappar i ranking. (Förresten, utbyte av varor eller tjänster för en länk är också en betalningsform och räknas som att köpa länkar.)

⃠ Länkutbyte / ömsesidig länkning

Om du någonsin har fått en ”du länkar till mig och jag kommer att länka till dig” e-post från någon som du inte har någon anknytning till har du blivit måltavla för ett länkbyte. Googles kvalitetsriktlinjer varnar för ”överdrivet” länkutbyte och liknande partnerprogram vilka uteslutande utförs för korsvis länkning, varför det finns en viss indikation på att denna typ av utbyte i mindre skala inte kanske utlöser några larm om spam.

Det är acceptabelt och till och med värdefullt att länka till personer du arbetar med, samarbetar med eller har någon annan anknytning till och få dem att länka tillbaka till dig.

Det är utbyte av länkar i massiv skala med icke-anslutna webbplatser som kan leverera påföljder.

⃠ Kataloglänkar av låg kvalitet

Dessa var tidigare en populär källa till manipulation. Ett stort antal webbkataloger med listning mot betalning finns för att betjäna denna marknad anger sig själva som legitima, med olika grader av framgång. Dessa typer av webbplatser tenderar att se väldigt lika ut, med långa listor på webbplatser samt beskrivningar (vanligtvis används webbplatsens kritiska nyckelord som ankartext för att länka tillbaka till avsändarens webbplats).

Det finns många fler exempel på manipulativ taktik för länkbyggnad som sökmotorer har identifierat. I de flesta fall har de hittat algoritmiska metoder för att minska effekten. När nya spam-system dyker upp kommer ingenjörer att fortsätta slåss mot dem med riktade algoritmer, recensioner från personer och insamling av spam-rapporter från webbansvariga och SEO. I stort sett är det inte värt att hitta vägar runt dem.

Länkar ska alltid:

Förtjänas / redaktionell

Kom från auktoritativa sidor

Öka med tiden

Kom från inom ämnet relevanta källor

Använd relevant, naturlig ankartext

Ta in kvalificerad trafik till din webbplats

Var en hälsosam blandning av follow och nofollow

Var strategiskt riktad eller naturligt förtjänad

Länkbyggnad finns i många former och storlekar, men en sak är alltid sann: länkkampanjer skall alltid matcha dina unika mål. Med det sagt finns det några populära metoder vilka tenderar att fungera bra för de flesta kampanjer. Detta är en inte alltför uttömmande lista.

Hitta kund- och partnerlänkar

Om du har partners vilka du arbetar med regelbundet, eller lojala kunder som älskar ditt varumärke, finns det sätt att få länkar från dem relativt enkelt. Du kan skicka ut partnerskapsemblem (grafiska ikoner som innebär ömsesidig respekt), eller erbjuda att skriva recensioner om deras produkter. Båda dessa erbjuder saker de kan visa på sin webbplats tillsammans med länkar till dig.

Publicera en blogg

Strategin för innehålls- och länkbyggnad är så populär och värdefull att det är en av de få saker som personligen rekommenderas av ingenjörerna på Google. Bloggar har den unika förmågan att bidra med färskt material på en regelbunden basis, generera konversationer på nätet och tjäna ihop till listningar och länkar från andra bloggar.

Men var dock försiktigt – du bör undvika gästinlägg av låg kvalitet bara för att bygga länkar. Google har rekommenderat mot detta och din energi förbrukas bättre någon annanstans.

Skapa unika resurser

Att skapa unika resurser av hög kvalitet är ingen enkel uppgift, men det är väl värt ansträngningen. Högkvalitativt innehåll som marknadsförs på rätt sätt kan delas i mängd. Det kan hjälpa till att skapa delar med följande egenskaper:

·         Framkallar starka känslor (glädje, sorg o.s.v.)

·         Något nytt, eller åtminstone kommunicerat på ett nytt sätt

·         Visuellt tilltalande

·         Löser ett snabbt behov eller intresse

·         Platsspecifikt (exempel: de mest sökta halloweenkostymerna per stadt)

Att skapa en sådan resurs är ett bra sätt att locka många länkar med en sida. Du kan också skapa en högst specifik resurs – utan lika brett intresse – vilken riktar sig mot en handfull webbplatser. Du kanske ser en högre nivå av framgång, men den metoden är inte lika skalbar.

Användare som ser den här typen av unikt innehåll vill ofta dela det med vänner, och bloggare / teknikkunniga webbansvariga som ser det kommer ofta att göra så via länkar. Dessa högkvalitativa, redaktionella intjänade röstningar är ovärderliga för att bygga förtroende, auktoritet och rankningspotential.

Bygg resurssidor

Resurssidor är ett bra sätt att bygga länkar. Men för att hitta dem bör du känna till några avancerade Google-funktioner för att göra det lättare att upptäcka dem.

Om du till exempel utför länkbyggnad för ett företag vilket tillverkade krukor och kokkärl kan du söka efter:

Cooking intitle: ”resources”

… och se vilka sidor som kan vara bra länkmål.

Detta kan också ge dig bra idéer för skapande av innehåll – tänk bara på vilka typer av resurser du kan skapa som dessa sidor alla vill hänvisa till och länka till.

Bli engagerad i lokalt

För ett lokalt företag (ett som möter sina kunder personligen) kan engagemang lokalt resultera i några av de mest värdefulla och inflytelserika länkar.

·         Delta i sponsring och stipendier

·         Var värd för eller delta i lokala evenemang, seminarier, workshops och organisationer

·         Donera till värdefulla lokala frågor och gå med i lokala föreningar

·         Skicka jobb och erbjuda praktikplatser

·         Främja lojalitetsprogram

·         Kör en lokal tävling

·         Utveckla relationer i verkliga världen med relaterade lokala företag för att upptäcka hur du kan samarbeta för att förbättra din lokala ekonomi

Alla dessa smarta och autentiska strategier ger goda lokala länkmöjligheter.

Renovera toppinnehållet

Du vet antagligen redan vilket av webbplatsens innehåll som tjänar in mest trafik, konverterar flest kunder eller behåller besökare under den längsta tiden.

Ta det innehållet och renovera det för andra plattformar (Slideshare, YouTube, Instagram, Quora, etc.) för att utöka din förvärvskanal bortom Google.

Du kan också damma av, uppdatera och helt enkelt publicera äldre innehåll på samma plattform. Om du upptäcker att några pålitliga webbplatser inom branschen som alla är kopplade till en populär resurs vilken har blivit inaktuella, uppdatera den och låt dessa webbplatser inom branschen få reda på det – du kanske tjänar in en bra SEO länk på det.

Du kan också göra detta med bilder. Nå ut till webbplatser vilka använder dina bilder och inte citerar dig eller länkar tillbaka till dig och fråga om de skulle tänka dig att inkludera en länk.

Var nyhetsvärdig

Att få pressens, bloggarnas och medias uppmärksamhet är ett effektivt sätt att få länkar. Ibland är det så enkelt som att ge bort något gratis, släppa en fantastisk ny produkt eller säga något kontroversiellt. Eftersom så mycket av SEO handlar om att skapa en digital representation av ditt varumärke i den verkliga världen, för att lyckas med SEO, måste du vara ett fantastiskt varumärke.

Var personlig och äkta

Det vanligaste misstaget som nya skapare av SEO gör när man försöker bygga länkar är att inte ta sig tid att skapa ett anpassat, personligt och värdefullt e-postmeddelande att nå ut med. Du vet såväl som någon hur irriterande skräppostmeddelanden kan vara, så se till att dina inte får folk att himla med ögonen.

Ditt mål för ett första e-postmeddelande är helt enkelt att få ett svar. Dessa tips kan hjälpa:

·         Gör det personligt genom att nämna något personen arbetar med, där de gick i skolan, deras hund o.s.v.

·         Tillhandahåll värde. Låt dem veta om en trasig länk finns på deras webbplats eller en sida som inte fungerar på mobil.

·         Håll det kort.

·         Ställ en enkel fråga (vanligtvis inte för en länk; du kommer antagligen att vilja bygga en rapport först).

Mätning och förbättring av dina länkinsatser

Hittills har vi gått igenom vikten av att tjäna in kvalitetslänkar till din webbplats över tid, liksom några vanliga taktiker för att göra det. Nu ska vi gå igenom sätt att mäta avkastningen på investeringar i länkbyggnad och strategier för att upprätthålla kvalitativ backlink-tillväxt över tid.

Totalt antal länkar

Det mest direkta sättet att mäta dina insatser med länkbyggnad är genom att spåra tillväxten av totala länkar till din webbplats eller sida. Mozs Link Explorer är ett bra verktyg för att göra det. Anta till exempel att du nyligen publicerade ett blogginlägg som fick mycket uppmärksamhet och att du vill spåra de totala antal länkar som resursen tjänade.

Stoppa URLen i Link Explorer

Och välj sedan ”länkade domäner” i avsnittet ”statistik över tid” för att se länktillväxt månad över månad.

Du kan också göra detta med en rotdomän, underdomän eller en specifik sida.

Om du inte såg antalet bakåtlänkar komma in så som du siktat in dig på är inte allt hopp ute för det! Varje länkbyggnadskampanj är något du kan lära av. Om du vill förbättra det totala antalet länkar du tjänar in för din nästa kampanj bör du tänka på följande frågor:

Skapade du innehåll som var 10 gånger bättre än något annat där ute?

Det är möjligt att anledningen till att din insats för länkbyggnad föll platt, för att ditt innehåll inte var väsentligt mer värdefullt än något annat liknande. Titta tillbaka på sidrankningen för den termen du riktar in dig på och se om det finns något annat du kan göra för att förbättra.

Marknadsförde du ditt innehåll? På vilket sätt?

Marknadsföring är kanske en av de svåraste aspekterna av länkbyggandet, men att låta folk veta om ditt innehåll och övertyga dem att länka till dig är det som verkligen kommer att flytta målet.

Hur många länkar behöver du egentligen?

Beakta hur många bakåtlänkar du faktiskt kan behöva för att rankas för sökordet du riktade in dig på. I Keyword Explorers rapport ”SERP-Analysis” kan du se de sidor som rankas för termen du riktar in dig på, samt hur många bakåtlänkar dessa webbadresser har. Detta ger dig ett bra riktmärke för att bestämma hur många länkar du faktiskt behöver för att tävla och vilka webbplatser som kan vara ett bra länkmål.

Vad var kvaliteten på länkarna du fick?

En länk från en mycket auktoritativ källa är mer värdefull än tio från webbplatser med låg kvalitet, så kom ihåg att kvantitet inte är allt. När du riktar in dig på webbplatser för bakåtlänkar kan du prioritera utifrån hur auktoritativa de är genom att använda statistik för domän-auktoritet och sid-auktoritet.

Utöver länkar: Hur medvetenhet, förstärkning och känsla påverkar auktoritet

Många av de metoder du använder för att bygga länkar kommer också indirekt att bygga ditt varumärke. I själva verket kan du se länkbyggnad som ett bra sätt att öka medvetenheten om ditt varumärke, ämnen som du är en auktoritet inom och de produkter eller tjänster du erbjuder.

När din målgrupp väl är bekant med dig och du har värdefullt innehåll att dela, låt din publik veta om det! Att dela ditt innehåll på sociala plattformar gör inte bara din publik medveten om ditt innehåll, utan det kan också uppmuntra dem att öka den medvetenheten inom sina egna nätverk och därigenom utvidga din egen räckvidd.

Är sociala delningar samma som länkar? Nej. Men delningar till rätt personer kan leda till SEO länkar. Sociala delningar kan också främja ökad trafik och nya besökare till din webbplats, vilket kan öka varumärkesmedvetenheten, och med en tillväxt i varumärkesmedvetenheten kan en tillväxt i förtroende och länkar komma. Sambandet mellan sociala signaler och ranking verkar indirekt, men även indirekta korrelationer kan vara till hjälp för att stödja din SEO strategi.

Tillförlitligheten kommer du långt med

För sökmotorer bestäms förtroende till stor del av kvaliteten och kvantiteten på de SEO länkar som din domän har tjänat in, men det betyder inte att det inte finns andra faktorer som kan påverka webbplatsens auktoritet. Tänk på alla olika sätt du kan lita på ett varumärke:

·         Medvetenhet (du vet att de finns)

·         Behjälplighet (de ger svar på dina frågor)

·         Integritet (de gör vad de säger att de kommer göra)

·         Kvalitet (deras produkt eller tjänst ger värde, kanske mer än andra du har provat)

·         Fortsatt värde (de fortsätter att ge värde även efter att du har fått det du behövde)

·         Röst (de kommunicerar på unika, minnesvärda sätt)

·         Sentiment (andra har bra saker att säga om sin erfarenhet av varumärket)

Den sista punkten är vad vi kommer att fokusera på här. Recensioner av ditt varumärke, dess produkter eller dess tjänster kan skapa eller sänka ett företag.

Följ dessa tumregel i din strävan att upprätta auktoritet:

·         Betala aldrig någon person eller byrå för att skapa en falsk positiv recension för ditt företag eller en falsk negativ recension av en konkurrent.

·         Recensera inte ditt eget företag eller dina konkurrenter. Låt inte din personal göra det heller.

·         Aldrig erbjuda incitament av något slag i utbyte mot recensioner.

·         Alla recensioner måste lämnas direkt av kunder från deras egna konton; Lägg aldrig in recensioner på kundens vägnar eller anställ en byrå för att göra det.

·         Ställ inte ut en recensions-station / kiosk på din verksamhetsplats; många recensioner som härrör från samma IP kan ses som skräppost och kan vara skadligt för din SEO.

·         Läs riktlinjerna för varje granskningsplattform där du hoppas kunna få recensioner.

Var medveten om att recension som spam är ett globalt problem och att brott mot statliga riktlinjer för annonsering har lett till åtal och kraftiga böter. Det är bara för farligt för att vara värt det. Att agera enligt reglerna och erbjuda exceptionella kundupplevelser är den vinnande kombinationen för att bygga både förtroende och auktoritet över tid.

SEO Auktoritet byggs när varumärken gör fantastiska saker i den verkliga världen, gör kunderna nöjda, skapar och delar fantastiskt innehåll och tjänar in länkar från ansedda källor.

Källa moz.com & ahrefs.com

Hemligheter avslöjade angående marknadsföring på TV: De verkliga nycklarna till framgång för ditt företags reklam

reklam tv

När du nämner orden ”marknadsföring på teve” eller ”tevereklam”, vad dyker upp i ditt huvud? Budget på flera miljoner (eller miljard)? Enorma företag med löjliga reklamfilmer som egentligen inte säljer något, istället går in för att vinna priser för reklambyrån som skapade dem? Bud-Weis-Errrrr? Hemska lokala reklamfilmer som liknar något filmat med den första kameran som skapades i mänsklighetens historia? Jag ställde nyligen denna fråga till en VD/Entreprenör i ett större bolag och han sa ”Tvål”. Det var allt han sa när jag frågade vad han tänkte då jag nämnde ordet ”reklamfilm”. Bara tvål.

Men om jag sa till dig att skapat kreativt och korrekt (vi kommer till bägge senare) kan TV-reklam vara en ENORM tillgång för att få nya klienter och öka din försäljning på ett mycket bevisat och lönsamt sätt (Ja, ROI kan bevisas) OCH du kan ha en HD studiokvalitet kvalitativ Reklam/kreativt marknadsförande segment som du kan återanvända online och på andra ställen. Och hela den där biten med budget. Du behöver inte vara Apple, Dove eller McDonald’s. Visste du att du kan vara effektiv för mindre än 10,000 per månad i många fall?

Vissa av er tänker antagligen…. detta låter som en blåsning. Är inte TV mycket mer? Radio är 10x den summan och så är det tryckta. Aldrig att TV kan vara så billigt. Nå, i denna artikel kommer jag avslöja några hemligheter. Hemligheter stora reklambyråer, tv studios, annan form av media och produktionsbolag inom video INTE vill att du skall veta. Det kryper antagligen i dem just nu (ursäkta).

Mot tvålkoppen för att visa några missuppfattningar, avslöja hemligheter och visa hur du kan maximera din TV-investering. Vi har även använt några personliga exempel från erfarenhet och hoppas att du kommer uppskatta dem för att visa praktisk användning av koncepten.

Missuppfattning #1: Sikta brett. Vad detta innebär: De flesta som säljer TV-reklam tror att en bred filt är bästa sättet göra det på. Många reklamfilmer i många kanaler. Eller matta på enskild kanal om och om (något bättre tillvägagångssätt). En matta kan fungera om du har triljoner att spendera men låt oss vara ärliga, de flesta av oss har inte triljoner.

Verklighet: Kör extremt nischat: Köp shower, inte stationer. Istället för att köpa ett nätverk eller en mängd slumpmässiga stationer som förmodligen prickar din demografi, fokusera på shower som attraherar din exakta publik: Gravida kvinnor, arga kattägare, fotbollsspelare, vad som helst.

Missuppfattning #2: Klassisk media är den enda lösningen: Köpa plats på TV (eller annan form av klassisk media inklusive radiostationer och tryck) är det gyllene barnet och svaret på alla dina problem. Därför bör du spara till och köpa upp MYCKET av det. Om det låter skumt, så är det.

Verklighet: Vid efterforskning och upphandling av media, leta efter en blandning av ny och gammal media och du kan få ett bättre erbjudande om du köper samtliga. Ofta, kan du för ett resonligt pris i ett svep köpa TV-reklam, bloggreklam, reklam på webbsida, reklam i podcast och mycket mer. Faktiskt fungerar det. Avtal görs i volymer och effektiv marknadsföring når folk när, var och hur de vill nås.

Missuppfattning #3: Videoproduktion är väldigt dyrt. Ett klipp på 30 sek kan kosta 100,000 kr att producera, eller mer. Låter inte så bra för entreprenörer.

Verklighet: Köp produktion av reklam i samlad form. Köper du reklam för TV och annan media? Låt dem inkludera produktion (antagligen för något mer i betalning). Kostnader för videoproduktion har gått ner och fördelen är till köparens sida. Det går exempelvis att spela in en reklamfilm i 4k, ofta för mindre än 60,000 kr.

Missuppfattning #4: ROI kan bevisas. Inget är värre än ett medieföretag som återkommer till dig och berättar att en kampanj fungerade om de egentligen inte gjorde det. Hur vet du om den fungerade om allt du ser är ett kalkylblad med lite slumpmässiga siffror?

Verklighet: Sättet att bevisa ROI är att DU fastställer vad återbetalningen är och talar om det för mediekällan. Som exempel, om du förväntar dig ökad försäljning, att kuponger används eller e-postadresser läggs till i din databas, säkerställ att mediekällan vet HUR du mäter. En hemlighet till att maximera ROI är att ha någon form av call-to-action som är mätbar för din reklam vilket betyder en särskild kampanjkod eller speciell webblänk endast använd för reklamen. Då kan du se EXAKT hur den fungerade.

Missuppfattning #5: En 30 sekunders reklamfilm är det enda alternativet. Detta är den traditionella tiden för reklamfilm och den är generellt godtagen…. men det är VERKLIGEN inte den enda.

Verklighet: 10, 15 är också gångbara alternativ som medieföretag har i sin bakficka…. eftersom de kostar mindre. Sök även sponsring i program (segmentsponsring) och annonser endast online vilka ofta kan vara ännu effektivare eftersom de flesta videoklipp online endast visas en begränsad tid under sändning online. Vissa program har dessutom anpassat en typ av marknadsföring vilket får det att se ut som om din reklamfilm är del av programmet. Unikt alternativ.

Missuppfattning #6: TIVO kommer äta upp ditt ansikte. TIVO och TIVO-liknande saker kommer dyka upp och stjäla din reklamfilms själ eftersom den hoppas över av uppmärksamma kunder.

Verklighet: Tro det eller ej, mindre än 20 % av reklamfilmer hoppas över. Fortfarande orolig? Gå in för reklamfilmer endast online som inte kan hoppas över. En annan lösning: betalning baserat på pris per visning och se till att du endast betalar NÄR din reklamfilm tittas på.

Missuppfattning #7: TV är endast för stora varumärken. Stora belopp. Ofta meningslösa reklamfilmer.

Verklighet: Högst riktade annonser för småföretag är ett otroligt gångbart alternativ. Nyckeln? Det behöver inte vara häpnadsväckande och ha explosioner för miljontals kronor. TV-tittare är smartare än folk ger dem erkännande för. En ärlig och rak annons med VD som förklarar produkt/tjänst/som visar webbsida kan ofta vara precis lika effektiv som en kampanj för miljoner (filmad med en bra kamera naturligtvis). Dessutom är en ny och effektiv trend att värden rekommenderar din produkt.

Slutsatsen är att TV och korsvis marknadsföring över andra plattformar är otroligt effektivt om gjort korrekt och det kommer inte få dig att springa till banken för lån. Följ dessa tips så kommer du förhoppningsvis inspireras att prova bredden TV-världen erbjuder. Vill du veta ifall TV-baserad ny/gammal reklam är rätt för dig och ditt företag, låt oss veta så kan vi ta reda på det tillsammans.

Källa: therisetothetop.com

Radioreklam – Skapa den effektivaste radioreklamen

Radiokampanjer återupplivade av streaming

7 Tips för skapande av fantastisk radioreklam

Överväganden när du väljer en röst för dina kampanjer i radioannonser

De 8 bästa tillämpningarna för att boka din kampanj med radioannons

Radioreklam kommer fortsatt vara relevant – håll detta medium levande för ditt varumärke

radioreklam

Har du hört att radioreklam är på nedgång? Att radioreklam är mindre effektivt än de en gång var?

Faktiskt kunde inte motsatsen vara mer sann.

Vissa studier visar att ROI för radioreklam kan vara 12x det som spenderades.

Radiokampanjer återupplivade av streaming

Det är också värt notera att konceptet ”radioreklam” förändras. Som exempel, tjänster för streaming och poddar gör reklamsnutten med radioröst relevant igen. Med det sagt, att skapa lockande radiokampanjer är lika viktigt som någonsin.

Från ett marknadsföringsperspektiv representerar den genomsnittliga 30- eller 60-sekunders radioreklamen en tidpunkt för ett gyllene tillfälle att berätta en historia, nå lyssnaren på djupet och ro affären i hamn vad gäller att förstärka värdet på varumärket och omvandla call-to-action till, ja agerande.

I korthet är det ett magiskt ögonblick. Och om marknadsförare berättar sin historia på rätt sätt drar dem fördel av ett av de mest effektiva medier för marknadsföring i historien – ljud.

7 Tips för skapande av fantastisk radioreklam

Fantastisk reklam är fantastisk för att den följer samma regler som ett fantastiskt samtal. De är enkla, raka, och ärliga, och personerna som skriver samt producerar dem är inte rädda för att slänga in lite av sig själva i mixen för att göra dem humana och minnesvärda.

Här är en genomgång av några tips att luta sig mot när du funderar på hur ditt eget budskap kan tänkas se ut – eller snarare låta – på radio, och hur den perfekta radioreklamen behöver skapas:

1. Din radioreklam bör vara trovärdig

Ärlighet är den bästa policyn. Ge inte löften du inte kan hålla. Undvik dramatisering. Skrik inte ditt budskap. Låt inte som krängaren i hörnet av marknadstorget. Berätta bara din historia och låt produkten eller tjänsten tala för sig själv.

2. Rolig radioreklam kan vara effektiv

En kul röst kan man nå långt med, men se till att den passar ditt valda tema. Och över tid med kampanjen, se till att variera budskapet för att undvika att det blir slitet.

3. Använd struktur för problem / lösning i ditt manus

Du har bara några få dyrbara sekunder att övertyga lyssnare varför de skall bry sig. Ett problem-/lösningsbaserat agerande täcker mycket på nolltid.

4. Ditt manus för bakgrundsrösten i radioannonsen bör tala om något specifikt, inte generellt

Ju mer fokuserad och detaljerad du är, desto mer kommer du att sticka ut. Varje bil täcker långa sträckor per liter, men endast din bil kan täcka hundratals kilometer på en tank. Tillräckligt för att ta dig från här till Köpenhamn och tillbaka.

5. Fokusera på ditt erbjudande

Oavsett vad ditt erbjudande är måste det relatera till en produkt som säljs – detta är inget läge att vara otydlig.

6. Skriv en annons med din publik i åtanke

Dina lyssnare sitter antagligen vid ratten, därför kan de inte släppa vad de gör och skriva ner det. Om du använder ett telefonnummer – vilket förhoppningsvis är enkelt att komma ihåg till att börja med – upprepa det minst tre gånger. Dela upp det i minst fyra siffror om två delar (t.ex. blir 2377 tjugotre, sjuttiosju).

7. Undvik fällan med ”nästa 30 lyssnare”

De flesta av dina lyssnare kör bil och många kommer inte bry sig om att ringa till dig i ögonblicket, förutsatt att de kommer vara för långsamma att dra fördel av vad du erbjuder. Markera i slutet. Avsluta alltid klippet med det du vill att de skall minnas mest. Om du vill att de skall dra fördel av en kampanj, överväg att erbjuda dem en minnesvärd kod som de kan tillhandahålla vid beställning online, via telefon eller personligen i din butik.

Överväganden när du väljer en röst för dina kampanjer i radioannonser

Vet du vilken röst du vill ha? Att välja den rätta rösten är av största vikt eftersom rösten kommer fungera som varumärke för ditt företag och sannolikt vara den första mänskliga kontakten för dina kunder.

Kön

Attributen för din röst som agerar varumärke, såväl som demografin du har som målgrupp och du försöker locka kan påverka om du beslutar att använda en manlig eller kvinnlig voice-over. När det kommer till kön finns inga regler satta i sten. Vissa företag kan exempelvis välja en kvinnlig röst som ett sätt att locka en kvinnlig publik, medan ett annat företag också kan välja en kvinnlig röst med intentionen att locka en manlig publik. Ditt val av kön beror helt på ditt varumärke och vad du känner kommer genljuda bäst med din målgrupp.

Ålder, dialekt och stil

Kom ihåg att tänka på åldern, dialekten och stilen då du väljer en röst. Skriv ner vad du vet om dina kunder och välj en röst som bäst återspeglar deras demografi och uppfyller deras specifika behov. Undersökningar har visat att de flesta annonsörer föredrar att välja en voice-over som låter likt deras målgrupp. Din publik kan önska en upplyftande röst, en lyrisk röst eller till och med en kunnig röst.

De 8 bästa tillämpningarna för att boka din kampanj med radioannons

För att få ut det mesta av din nästkommande beställning på en radiostation – och maximera sträckan den håller oavsett kampanj – ha dessa tips ständigt i åtanke:

1. På traditionell radio – håll dig till bästa sändningstid

Många radiostationer kommer insistera på att sprida dina reklamsnuttar dygnet runt. De kommer vifta med billigare luckor under de sena timmarna mitt i natten för att uppväga de relativt dyrare under sändningar morgon och eftermiddag. De kallar dem ”wide rotators” och du bör inte ta betet. Kom ihåg när din publik är fångad: Under körningarna till och från arbetet. Allt annat som inte kopplar till din målgrupp är slöseri med resurser.

2. Fråga efter bonustyngd på din utvalda radiostation

Att köpa ett visst antal reklamluckor över en given tidsperiod kan ge annonsörer tillfälle att fråga efter fler. Se till att bonusluckor sänds under tid som uppfyller dina krav på marknadsföring.

3. Överväg att blanda producerad reklam med lokal värd som rekommenderar

Vissa kanaler tillåter att lokal värd rekommenderar annonsörens produkter och tjänster i etern. Detta är särskilt populärt då det handlar om annonsering i poddar.

Fördelen med värd som rekommenderar i reklamen är att lyssnarna troligare faktiskt hör ditt varumärkes reklam eftersom det hamnar mitt i sändningen. Många gånger kommer lyssnarna byta radiokanal då de förutser att ett block med radioreklam kommer inledas. Att få din produkt rekommenderad mitt i programmet på morgonen eller kvällen ökar verkligen chansen att lyssnarna hör talas om dig.

Också, beroende på talangen kan detta vara en kraftfull rekommendation av varumärkets värde, eftersom lyssnare vilka annars inte är intresserade mycket väl kan stanna kvar om deras favoritvärd levererar den och de är ett fan.

Studera utbudet av talangen i etern för att bättre förstå vilka som kanske redan tillhandahåller den här typen av rekommendation i etern.

4. Om du använder en värd för rekommendation, nå ut ofta och agera omtänksamt

Att bygga relationer är av yttersta vikt vid etablering av kraftfulla kampanjer. Det lyfter kraften från enkel rekommendation till ett personligt meddelande som genljuder ännu starkare hos lyssnarna. Det skadar aldrig att vara ett fan och supporter av programmet som du gör reklam hos.

5. Mobilisera med marknadsföringsvärde

Se till marknadsföringsavdelningen för att utöka räckvidden med en given kampanj. Många stationer och poddar kommer beakta lägga till marknadsföring i utbyte mot värderade produkter och tjänster som de kan ge bort. Förhandla fram större utbyten – exempelvis: annonsör tillhandahåller produkter värda 10,000 kr i utbyte mot 100,000 kr i marknadsföringsvärde – genom att förhandla med en ordentlig plan.

6. Behandla streaming online som en bonus

Många radiostationer kommer be om ytterligare betalning för streaming online. Betala inte för det privilegiet. Fråga istället efter det som en bonus. Bandbredd är billigt, till skillnad från konventionella luckor för reklam. Det konkurrerar inte mot annan reklam för tid i etern. Att fråga om det kan slängas in är en enkel vinst.

7. Be om intervjuer

Om podden eller radioprogrammet du annonserar med är ett i nyhetsform, be om intervjuer med värden. Alla värdar kommer inte gå med på det – noggrann separation av redaktionellt och reklambaserat innehåll förhindrar ofta sådana arrangemang, samtidigt som vissa programformat helt enkelt inte har utrymme för intervjuer – men det är värt att undersöka och se om det alls är ett alternativ.

8. Återuppfinn inte hjulet

Fråga exempelvis liknande annonsörer om lyckade kampanjer, arbeta därefter med din samarbetspartner som skall sända för att replikera formen. Ha i åtanke att olika angreppssätt kan fungera olika för individuella program, stationer och marknader. Men generellt kan en bredare förståelse om vilket uppdrag som tidigare under liknande omständigheter fungerade, maximera potentialen för en lyckad kampanj.

Radioreklam kommer fortsatt vara relevant – håll detta medium levande för ditt varumärke

Det talas mycket där ute om nedgången inom radio och den märkbara tillväxten inom digital media. Men dessa ord korsas mer och mer. En investering i radio kan också vara en investering i digitala mediekanaler. Samtidigt som traditionellt sänd radio fortfarande är av vikt, så har detta medium gjort ett fantastiskt jobb med att anpassa sig till tiderna genom att växa in i alternativ med streaming online, och mer därtill.

Så ha radio i åtanke när du väger in dina kanaler för marknadsföring!

Mer om hur du skapar en klockren radioreklam

Källa: voices.com

En påminnelse för e-handlaren

En bra shopping upplevelse inkluderar en enhetsoptimerad shop, rak och informativ produktionformation, snabb och kostnadsfri leverans, möjligheten att shoppa utan att skapa ett konto, samt flera betalningsalternativ att välja mellan för att nämna några faktorer.

Oavsett vad du driver för e-handel idag så arbetar du mot ett konsumentbeteende som ställer högre och högre krav på vart pengarna ska spenderas. Finns det du säljer till ett bättre pris och med en trevligare köpupplevelse, så kommer du få det tufft att konkurrera.

Klarna har producerat ett gäng bra videos på ämnet shopping experience som finns tillgängliga på YouTube innehållande:

- Hinder för tillväxt
- Nyckeldata om konsumentkraft och shoppingbeteende
- Varför Millennials och Gen Z-kunder är avgörande
- Betydelsen av flexibla betalningsmetoder
- Hur man ökar konverteringsfrekvensen och det genomsnittliga ordervärdet
- Hur man kan minska övergången från vagnen med en bättre kassaupplevelse
- Klarna's Pay Later-alternativ: Hur bra är det för affärer?
Hur en Smoooth shoppingupplevelse ser ut

Utöver dessa videos så finns det en intressant rapport hos Klarna för den som vill ta del av en hel del intressant data.

För den som inte får tillräckligt med idéer från Klarnas videos på saker som kan förbättras i shoppingupplevelsen, finns även en väldigt bra tillgång från Google. UX playbook for retail.

Varumärkes- och konverteringsarbete är inget som bör ses som en punktinsats. Ditt företag behöver ha en plan för ett löpande arbete med dessa typer av insatser.

Exempel på hur varumärkes- och konveteringsarbete kan planeras och prioriteras.

För den som vill ta del av Googles UX playbook för retailers så finns den tillgänglig här. I playbooken får du konkreta exempel på små ändringar som kan bidra till stora förändringar i ditt försäljningsresultat. Ibland ligger det intäkter närmare än vad man kan tro, och bara den som investerar i att bli bättre med sin konvertering kan och får veta hur mycket! Lycka till med optimerandet!