Paradox Interactive + Indy Neidell = SANT

Nedan kan ni se ett av resultaten från vårt senaste samarbete tillsammans med Indy Neidell och Paradox Interactive. Samarbetet syftat att lansera den tredje stora expansionen för Hearts of Iron IV: La Résistance. Vad skulle ha hänt om fransmännen hade beslutat sig för att involvera sig i det spanska inbördeskriget? Indy tror att det skulle resultera i ett franskt inbördeskrig.

Indy Neidell med kollegor driver sedan 2018 YouTube-kanalen World War Two: https://www.youtube.com/channel/UCP1AejCL4DA7jYkZAELRhHQ/featured.

Kanalen dyker in i historien till ett av de mest förödande krig i mänsklig historia. Teamet av hängivna historiker täcker händelserna i andra världskriget vecka efter vecka i realtid. Dessutom tar dem en djupgående titt på kriget mot mänskligheten, nyckelpersoner i alla läger, militär hårdvara, påverkan på kultur, militära strategier och livet på hemmafronterna eller under ockupationen. Kanalen har fått miljontals visningar och uppskattas världen över.

Många av fansen delar samma entusiasm till Paradox Interactives strategispel Hearts of Iron IV: https://www.heartsofiron4.com/. I spelet har du möjlighet att skapa din egna alternativa historia. Du kan ta kontroll över vilken nation som helst under andra världskriget; den mest engagerande konflikten i världshistorien.

Fansen har länge efterfrågat detta samarbetet vilket gör det extra roligt för att fansen fått precis det de ville ha. Är du intresserad av ett kommersiellt samarbete tillsammans med Indy och hans team får du gärna kontakta oss på Megapixel så att vi kan utforska möjligheterna.

Facebookannonsering blir billigare i samband med börsras och högre antal bekräftade covid 19 fall.

Annonserar du på Facebook? Då når detta dig kanske inte som en nyhet. Under pågående situation är det många företag som befinner sig i en tuff prövning. Om ditt företag har hög spend i andra kanaler än Facebook och inte riktigt kommit igång med kontinuerlig Facebookannonsering så kan det vara bra att känna till att Facebookannonsering just nu blir billigare och billigare. Om den data Megapixel Group har fått ta del av stämmer sjunker alltså kostnaden för exponering (CPM) på Facebook. Datan kommer från Joakim Bordier som gjort en analys av korrelationen mellan sina uppdragsgivares spend på Facebook och tillgänglig data från börsen och organisationen WHO som rapporterar siffror king corona-utvecklingen.

Branschkollegorna Twigeo står bakom grafen ovan som tydligt visar korrelationen mellan covid 19, börsen och CPM-priserna på Facebook och vi kan inte annat än att hålla med om att grafen visar en tydlig korrelation med hur de senaste dagarnas event har en påverkan på CPM för facebookannonsering.

Vi har pratat med Joakim Bordier ägare av Twigeo för att höra vad han har att säga om deras insikter.

Vi har jämfört CPM-marknadspriset på Facebook vi ser hos våra globala kunder med Dow Jones Industrial Average (DJIA) för 2020. Att vi ser en korrelation mellan facebookannonsering och börsen är inte konstigt. Men att det är en så pass tydlig korrelation som vi ser i grafen är förvånande. Det är troligtvis också så att vissa annonsörer ser en ännu större dipp i försäljning. Hur tolkar man detta? Det är helt klart billigare att köpa media just nu, men annonsörer och produkter måste anpassa sitt budskap och sina annonser till rådande världsläge. Det är antagligen guldläge för vissa annonsörer i vissa branscher, om man nu väljer att utnyttja det eller inte är självklart upp till var och en.

Joakim Bordier, grundare, Twigeo

Det råder inga tvivel om att det är mycket som känns osäkert under rådande situation och det stämmer att valet är fritt huruvida man vill dra nytta av de lägre priserna under dessa omständigheterna.

Facebook är en stark plattform bland de sociala medierna och kanske är det möjligheter som just denna utveckling, som kan vara räddningen för många SME bolag just nu. Flertalet företagare som Megapixel Group fört dialog med i veckan känner sig osäkra kring hur stor ekonomisk effekt detta kommer leda till, många nämner att de ser ett förändrat beteende hos beställarna och befintliga kunder. Mindre leads, mindre trafik och mindre ordrar är några av sakerna som nämns återkommande i våra dialoger. Ingen av företagen vi varit i kontakt med har haft totalt avbrott i försäljningen. Det finns alltså fortfarande potentiella kunder där ute som produktivt arbetar med siktet framåt och är redo att anlita expertis, beställa din produkt och bygga samarbeten. Alltså kan de lägre kostnaderna för Facebookannonsering vara ett värdefullt verktyg just nu om det är torka på nya leads i ditt CRM.

Allabolag.se’s lista över inledda konkurser är oroväckande och ger en annan bild än den vi fått från våra dialoger. Antalet registrerade konkurser är betydligt högre än vanligt de senaste dagarna och det ser ut som att restaurangägarna är de som har det tuffast just nu. Även konsultbolag, byggbolag och andra bolag vars affär till stor del bygger på att debitera tid har det kämpigt.

För dig som vill ha mer information inför att påbörja en förflyttning av medel i mediabudgeten kan det vara en bra idé att ta del av företaget eMarketers värdefulla marknadsinformation och tankar kring det nuvarande marknadsföringsklimatet. I det senaste poddavsnittet på SoundCloud från eMarketer diskuteras bland annat hur stor andel av den globala ad spenden som kan förflyttas eller utebli i olika kanaler baserat på hur länge covid 19 sätter stopp för fysiska sportevengemang och andra event som vanligtvis marknadsförs hårt online.

Om du som läser detta inlägg känner restaurangägare som har det tufft nu, rekommenderar vi att länka ihop dessa med Shahjahan Yousuff Khan. Han finns på Linkedin. Shadde som han också kallas för, driver ett initiativ just nu för den mest utsatta gruppen i näringslivet i Sverige och kanske kan vara till hjälp.

Vi vill även passa på att uppmana våra läsare att vara extra källkritiska och inte låtas skrämmas av medias rapportering. Världen gemensamt står inför en prövning och precis som vi tog oss igenom svininfluensan, sars och finanskrisen, så kommer vi att ta oss igenom corona. Oavsett konsekvenserna. Bidra med din expertis för att förbättra för din omgivning, håll huvudet högt och fortsätt göra det du är bra på.

PS. Tvätta händerna.

Conversation Ads: Linkedin rullar ut ny annonseringsmöjlighet:

Det nya formatet Conversation Ads kommer att rulla ut i beta för alla annonsörer under de närmaste veckorna enligt Marketing Land. Annonsformatet bygger på Linkedins aktuella meddelandeannonser (tidigare Sponsored InMail), med alternativ för flera anpassade CTA:s som produktutbildning, registrering för webinar eller nedladdningar av e-böcker.

Den nya produkten kommer att rulla ut globalt i beta för alla annonsörer under de närmaste veckorna, enligt uttalande från Linkedin.

Hur kommer annonserna se ut?

Källa: Linkedin

Annonsformatet är designat för realtids-engagemang, vilket innebär att ditt meddelanden skickas när mottagaren är aktiv på Linkedin. För att komma igång med Conversation Ads kan annonsörer välja ett av de två följande målen: besök till webbplatsen eller leadsgenerering. Detaljerad klickrapportering och demografisk rapportering för denna typ av annons kommer att finnas tillgänglig i Campaign Manager. Det är oklart om det kommer finnas en gräns för hur leveransfrekvensen (som med den tidigare InMail funktionen). Finns det något user case? Svar ja. Chase Gladden, growth marketing manager på job search marketplace säger att de såg en stor ökning i kvalitet på kandidater som kommer in i systemet från Linkedins nya produkt. Han uppger vidare att klickfrekvens var nästan fem gånger högre än vad han sett tidigare efter att de jämfört resultatet mot användandet av Conversation Ads. 

Megapixel Group står redo att hjälpa annonsörer i Sverige när det nya formatet rullas ut. Tveka inte att kontakta oss om du är intresserad av det nya formatet.

Guide: Så arbetar du 100% remote

Så arbetar du 100% remote

Arbeta remote kan kännas attraktivt när världsorganisationen WHO uttrycker sin oro för Sveriges passiva inställning till coronaviruset. Corona är enligt WHO inte att jämföra med en influensa och är enligt deras uppgifter 30% kraftigare, något som blir direkt farligt för någon med problem i lungorna eller luftvägarna samt äldre personer.

Det är fantastiskt att se företag som Spotify och Google ta action och skicka hem sin personal för att arbeta remote. Jag hoppas verkligen fler tar samma ansvar för sina anställda och tar action.

Jag och medgrundare Robin Westerback har framgångsrikt arbetat 100% Remote med vårt företag i över ett år nu och det fungerar kanon. Detta ställer givetvis höga krav på processer och system för att det ska fungera bra, därför tänkte jag dela med mig av hur vi arbetar och med vilka system.

Trello: Vårt system för övergripande helicopter vy på increment och projektledning. Fungerar perfekt för mindre företag som vill arbeta remote. Kostnadsfritt. Om Trello känns för klent finns betydligt större anpassningsmöjligheter i Wrike som är ett liknande system men med en högre prislapp.

Scrum: Toyotas projektledningsmetod framtagen 1995 för att säkerställa effektiv produktion. Det finns guider och vägledning för hur detta ska implementeras för att arbeta framgångsrikt med metoden på scrum.org och på länken ovan (projektledningsmetod). Med rätt systemstöd är en agil setup som denna ovärderlig. Jag rekommenderar verkligen Trello eller Wrike och har använt båda systemen i olika företag jag varit engagerad i genom åren.

Zoom: Kostnadsfria möten via länk upp till 40 minuter per möte, utöver att denna mjukvara slår skype, teamview, facebook och alla andra mjukvaror vi testat på fingrarna så tvingar den 40 minuters gräns som finns i gratisversionen oss till att vara så effektiva som möjligt, så vi slipper ta kostnaden för ett premiumkonto, även om den är väldigt låg i relation till vad man får för pengarna och hur bra denna mjukvara fungerar. Zoom integrerar även med slack, så du med ett enkelt kommando /zoom kan starta ett möte med alla i en specifik kanal. Du kan även skärmdela under samtalet med Zoom.

Slack: Krypterad intern chatt med överlägset många färdiga integrationer mot CRM och annat bra.

Pipedrive: CRM för uppföljning av vår säljprocess. Även pipedrive har oändligt med integrationsmöjligheter mot t.ex telefonväxlar och digital signering, för att göra livet som säljare så administrationsfritt som möjligt. Pipedrive är extremt väldokumenterat och alla guider finns som video så det är enkelt att komma igång och förstå hur systemet fungerar.

Get Accept: Digital signering och avtalshantering online. Integrerar mot Pipedrive.

Kivra: Företagets digitala brevlåda. Ett måste om du som äger företaget eller tar emot posten också ska arbeta remote. Byt ut företagets utdelningsadress i SCBs företagsregister och uppdatera dina leverantörer om din nya Kivra-adress så får du all din tidigare fysiska post digitalt. Det bästa med denna tjänst är att Kivra tar bort all oönskad fysisk reklam som skickas till din adress.

Fortnox: Automatisering av din bokföring. Du kan med hjälp av modulen ”arkivplats” i Fortnox, automatiskt scanna in alla fakturor och kvitton som mailats till dig genom att vidarebefordra alla mail som exempelvis skickas till dig på en adress likt vår e k o n o m i @ m e g a p i x e l a b . s e till en mailadress Fortnox genererar till dig som ser ut ungefär såhär: a r k i v p l a t s . 1 2 3 4 4 1 2 3 1 @ f o r t n o x . s e. Därefter läser Fortnox in bifogade underlag till Fortnox som ett verifikat. Fortnox går även att integrera till Kivra så du får dina tidigare fysiska fakturor som inkommande underlag i Fortnox direkt. Extremt bekvämt!

Enhanza: Visuell målstyrning med koppling mot Fortnox. Med hjälp av detta system får vi en dashboard som bland annat hjälper oss hålla koll på företagets täckningsbidrag, likviditeten och hur vi ligger till mot budget i vår försäljning. Det är betydligt bättre respons på en visuellt tilltalande och pedagogisk rapport med grafer, istället för en grå traditionell balans- och resultaträkning när du håller nästa styrelsemöte i Zoom.

Databox: Kungen av dashboards. För dig som vill ha stenkoll på dina KPIer. Här kan du samla, kalkylera och visualisera din data till fantastiska rapporter. Vill du bli påmind dagligen om hur du ligger till mot dina mål kan du välja att få det skickat till dig per e-post eller Slack vid angivet klockslag. Vi har integrerat Pipedrive, Google Analytics, Facebook, Google Ads och en rad andra viktiga kanaler som vi satt upp mål för till Databox och valt att rapporten ska gå ut i vår primära Slack-kanal kl 09.00 varje morgon så alla som det berör vet hur vi ligger till i relation till företagets mål för månaden.

Gsuite: Denna svit av molnberäknings-, produktivitets- och samarbetsverktyg, ger dig en rad tjänster som du inte vill vara utan. Tjänsten är helt molnbaserad. E-post, Kalender och för lagring för; dokument, kalkylark, bilder, formulär och till och med din hemsida för ynka 60 kr i månaden per användare. I priset ingår hela 30GB lagring.

Hoppas detta kommer till användning och att du som läser detta också tar action för att hålla dina anställda friska. Det här är ett guldtillfälle för dig som vet med dig att ditt företag fortfarande är som en dinosaurie vad gäller en modern arbetsmetod.

Tveka inte att kontakta mig eller Robin om ni behöver hjälp att implementera ovan processer och system.

Med vänliga hälsningar,
Christian Olsson, VD
Megapixel Group AB
+46735973383

PS. Tvätta händerna!