Välkommen till din inlärningsresa om SEO!
Du får ut som mesta av den här guiden endast om din önskan att lära dig sökmotoroptimering (SEO) överträffas av din villighet att utföra och testa koncept.
Den här guiden är utformad för att beskriva alla viktiga aspekter av SEO. Från att hitta termer och fraser (nyckelord) vilka kan generera kvalificerad trafik till din webbplats, till att göra din webbplats vänlig för sökmotorer, att bygga länkar och marknadsföra det unika värdet i din webbplats.
Världen inom sökmotoroptimering är komplex och ständigt föränderlig, men du kan lätt förstå grunderna och även med lite SEO-kunskap kan det göra en stor skillnad. Gratis SEO-utbildning är också allmänt tillgänglig på webben, inklusive i guider som denna!
Kombinera denna information med lite övningar och du är på god väg att bli skicklig inom SEO.
Grunderna i sökmotoroptimering
Har du någonsin hört talas om Maslows behovshierarki? Det är en teori inom psykologi som prioriterar de mest grundläggande mänskliga behoven (såsom luft, vatten och fysisk tillhörighet) framför mer avancerade behov (såsom uppskattning och social tillhörighet). Teorin är att du inte kan uppnå behoven högst upp utan att säkerställa att de mer grundläggande behoven uppfylls först. Kärlek spelar ingen roll om du inte har mat.
Med hjälp av denna nybörjarguide kan vi följa dessa sju steg till framgångsrik SEO:
1. Genomsök tillgänglighet så att sökmotorer kan läsa din webbplats
2. Tilltalande innehåll som svarar på sökarens fråga
3. Nyckelord optimerade för att locka sökare och motorer
4. Fantastisk användarupplevelse inklusive snabb laddningshastighet och övertygande UX
5. Innehåll värt att dela som belönas med länkar, citat och ranking
6. Titel, URL och beskrivning för att locka hög CTR i rankningen
7. Snippet / schema markup för att sticka ut i SERPer
Vi kommer att lägga tid på var och ett av dessa områden i den här guiden, men vi ville introducera det här eftersom det ger en överblick hur vi strukturerade guiden som helhet.
Utforska kapitlen …
Kapitel 2: Hur sökmotorer arbetar: crawling, indexering och ranking
Kapitel 3: Efterforskning av nyckelord