Instagram Ads

Hur du skapar dina Instagram Ads

Campaign Level: att välja ett syfte

Ad Set Level

Placering av Instagramannonser

Instagram Ads budget och schemaläggning

Instagram Ads budgivning

Annonsnivå: det kreativa

Instagram Ads Format

Bild och Manuskriptskapande

Hur du kopplar ditt konto för Instagram Ads till Facebook

Hur du boostar inlägg från Instagram

Bevakning av dina Instagram Ads

Instagram Ads

Skapa, köra och hantera annonser på Instagram: Steg för steg handledning

Att skapa Instagram Ads är otroligt enkelt. Du kan skapa dem via Power Editor, Ads Manager eller verktyg från tredjepart såsom AdEspresso. Denna guiden kommer använda Facebook Ads Manager och innefattar en sektion om att lyfta meddelanden direkt på Instagram.

Hur du skapar dina Instagram Ads

Kom igång med Facebook Ads Manager.

Du kommer tas genom Campaign, Ad Set och Ad levels.

Du kan skapa flera annonser som passar in i ett enskilt set annonser, och flerfaldiga set annonser som passar i en enskild kampanj.

·         På nivån för campaign, kommer du välja ett syfte.

·         Under Ad Set nivån, kommer du välja din målinriktning, schema, placering och budgivning.

·         På Ad level,  kommer du bestämma vad gäller det kreativa.

Campaign Level: att välja ett syfte

Det första du skall göra är att välja syfte.

När du skapar en annons för flödet på Instagram kan du använda vilket syfte som helst från en lista.

Ändamål du för närvarande kan välja bland innefattar:

·         Medvetenhet om varumärke, med målet att visa din annons för användare som skulle vara intresserade i ditt varumärke

·         Räckvidd, vilket söker visa din annons till så många personer som möjligt

·         Trafik, vilket prioriterar att skicka trafik till din sida

·         Engagemang, vilket söker öka engagemanget såsom kommentarer, delningar, likes, svar till event, och anspråk på erbjudanden

·         Installation av App, där kunder uppmuntras att ladda ner din app

·         Video Tittande, vilket prioriterar fler tittningar av video

·         Generering av Lead, där användare som klickar på din annons kommer visas ett lead genererings formulär som är mobilvänligt och automatiskt fyller i så mycket som möjligt

·         Meddelanden, i vilka målet är att få användare skicka meddelande om ditt varumärke, genererar konvertering

·         Konvertering, där målet är att få konvertering såsom köp, prenumeration på e-post, och registrering

·         Katalogförsäljning, vilket automatiskt visar annonser med artiklar från din produktkatalog på Facebook till intresserade kunder

·         Butiksbesök, vilket endast är tillgängligt för företag som finns på flera orter och söker skicka kunder till fysisk butik

Välj syfte som passar med det direkta mål för din annons. Om du har en videoannons, exempelvis, men vill driva konvertering, välj ändamålet konvertering istället för tittningar på video. Facebook kommer använda ditt syfte för att avgöra vilken målgrupp de visar annonsen för, och optimerar för de användare som är mest troliga att utföra det önskade.

Ad Set Level

Därefter kommer du fatta beslut i Ad Set Level.

Om du skickar trafik till en sekundär plats med dina annonser kommer du först välja var du skickar dem. Du kan skicka dem till din sida, din app, eller messenger för att kontakta dig.

Under detta kan du se valet att skapa ett erbjudande för att driva konvertering.

Under detta kan du se dina alternativ för målgrupp.

Instagram Ads ger dig full tillgång till Facebooks fantastiska alternativ för målgrupp. Du kan rikta in dig på både kall och varm publik.

Du kan rikta in dig på användare baserat på plats, eller de inom en särskild demografi. Dessa innefattar:

·         Kön

·         Ålder

·         Talade språk

·         Jobbtitel

·         Utbildning

·         Förälderstatus

·         Relationsstatus

Du kan också rikta in dig baserat på intressen eller beteende, såsom:

·         Diet, såsom vegetarian eller vegan

·         Bodybuilding

·         Engagerade online shoppare

·         Hundägare

·         Personer som handlar i lyxiga butiker, eller lågprisvaruhus

Funktionen för kopplad riktning kan fungera till din fördel då du inte använder skräddarsydd publik.

De låter dig välja människor att rikta mot som exklusivt inte är kopplade till dig genom din Sida, app, eller event.

Du kan välja skräddarsydd publik för att länka till varm publik.

Här är några exempel på skräddarsydd publik som du kan skapa och innefattar (men inte begränsade till)

·         Personer som har besökt din sida (eller särskild del av din sida) inom en bestämd tidsperiod

·         En uppladdad lista med mejladresser på kunder, inklusive segmenterade listor på kunder för att skapa högst riktade annonser

·         Personer som har interagerat med ditt innehåll på sidan, inklusive din Instagramprofil, ditt event, eller tittat viss tid på dina videoklipp

Efter att ha skapat en skräddarsydd publik kan du skapa en tvillingpublik av den för att försöka nå liknande kunder till din segmenterade publiklista.

Placering av Instagramannonser

Facebook kommer automatiskt ha flest placeringar valda. Om du önskar ändra dem behöver du välja ”Edit Placements”.

När du kör nyhetsflöde på Instagram Ads kan du välja att köra andra alternativ för placering samtidigt.

Om du dock kör Instagram Story Ads kan du inte välja annan placering.

Du kan välja att köra annonser endast på mobil, men du kan inte köra Instagram Ads om du har annonser endast för desktop aktiverade.

För Instagram annonser i nyhetsflöde kan du välja att aktivera andra placeringar, inklusive Facebooks nyhetsflöde och annonser i sidokolumn, annonser för publik i nätverk, och annonser i meddelanden.

Somliga marknadsförare gör misstaget att köra en kampanj där endast Instagram Ads är aktiverat, och tror att det kommer vara enklare att skapa tack vare formatering.

I verkligheten kan det dock ibland sluta påverka kostnader på ett negativt sätt.

Instagram Ads, som vi redan vet, kan kosta mer än andra placeringar på Facebook Ads.

Många marknadsförare finner det fördelaktigt att använda kombinationer av placeringar för att hålla den genomsnittliga kostnaden låg (även om Instagram placeringar kostar något mer), och stanna inom budgeten samt få mer resultat.

Instagram Ads budget och schemaläggning

När det kommer till din budget har du två alternativ. Du kan sätta en daglig budget, eller en budget över livstid. En budget över livstid kan vara idealisk när du vill att Facebook automatiskt distribuerar annonsutgiften åt dig över en satt period tid, samtidigt som du garanteras att aldrig gå över budget om du schemalägger fel.

Därefter kan du välja att köra ditt set annonser kontinuerligt, eller schemalägga ett start- och slutdatum. Genom att sätta ett slutdatum försäkras du att det aldrig finns någon kampanj som blir bortglömd, och du kan alltid utöka slutdatumet vid ett senare tillfälle.

Instagram Ads budgivning

Instagram och Facebook Ads fungerar enligt ett budgivningssystem.  Detta innebär att vem som än är villiga att ge högre bud kan vinna annonsplaceringen i deras målpublik. Vad du ger bud på beror på vad du vill optimera för. Du kan ge bud för klick, 1,000 intryck, besök på landningssida, och daglig unik räckvidd.

Du kan använda manuell budgivningskontroll för att kontrollera hur mycket du spenderar per resultat på dina Instagram Ads. Om du till exempel känner till att ett lead endast är värt en viss summa kan du sätta en gräns på ditt bud för att försäkra dig om att du inte spenderar mer än du har råd med eller skulle vara lönsamt.

Var dock försiktig när du använder manuell budgivning. Om du växlar ditt maximala CPA från ”genomsnittligt bud” till ”maximalt bud”, kan du förlora på placeringen. Instagram Annonser kostar i genomsnitt mer än på andra plattformar, och med ”genomsnittligt bud” kan det fungera till din fördel; detta möjliggör placering till de lägre priserna, såsom annonser i nätverk för att balansera ut dyrare Instagram Annonser och kan lyfta din placering.

Notera att du inte behöver utföra någonting med den manuella budgivningen. Facebook kommer automatiskt buda för dig och deras bud är vanligtvis bra.

Annonsnivå: det kreativa

Det sista steget i skapandet av Instagram Ad är den kreativa delen. Detta formar hur din annons ser ut och vad den förmedlar, och är icke förvånande en väsentlig del av hur framgångsrik din annons är.

Instagram Ads format

Det finns fyra olika annonsformat som du kan använda på Instagram Ads. Dessa är annonser med enskilda bilder, karusellannonser (även kända som ”annonser med flera bilder”), videoannonser, och Instagram Stories. Eftersom Stories tekniskt sett är en annan typ av placering kommer vi tala mer och djupare om dem senare.

Formatet med enskilda bilder kan vara tydliga och visa poängen. De fungerar väl med enkla koncept och annonser med en enskild produkt. Om du säljer något med stor visuell lockelse kan du inte välja fel med en enskild bild som annons.

Dessa annonser bör:

1.  Ha ett bildförhållande på 1.91:1

2.  Ha den rekommenderade bildstorleken 1200 x 628 pixels

3.  Ha mindre än 20 % av bilden bestående av text

Format med flera bilder kan vara ett dynamiskt sätt att visa flera produkter (eller en enskild produkt i närbild). Det ger dig en mer visuell yta att utveckla för poängen du försöker göra. Du kan även lägga till video på en eller flera bilder i din karusell för att göra dem ännu mer engagerande. Dessa bilder och videoklipp bör vara fyrkantiga istället för rektangulära. Att uppmuntra användare till att bläddra är fördelaktigt för dessa annonser, eftersom att de inte är lika uppenbara på Instagram så som dem är på Facebook.

Instagrams videoannonser spelas automatiskt, precis som på Facebook. Och som för Facebook börjar de spelas utan ljud. Du bör agera mot detta genom att lägga till ”closed captions” till dina videoklipp, särskilt då den främsta nyttan med videoannonser är möjligheten att mer fullständigt förmedla din berättelse.

Dina videoannonser på Instagram kan vara sextio sekunder eller mindre, men det är rekommenderat att de är minst 15 sekunder långa. De flesta filtyper för video accepteras men de behöver ha en minsta bredd om 600 pixlar och ligga under maximala filstorleken 4G.

Bild och manuskriptskapande

Den absolut sista delen av annonsen kommer kräva att du väljer dina visuella komponenter och ditt annonsmanuskript. Välj bild eller video först och basera sedan ditt manuskript runt detta. Du kommer märka ganska omgående att det finns viss text som inte gäller för Instagram Ads. ”Headline” eller rubrik är ett utmärkt exempel; samtidigt som detta fortfarande kommer dyka upp i Facebook Ads och ett krav att du fyller i, så visas det inte alls i Instagram Ads i nuvarande format. Tack vare detta, förhandsgranska din annons vid varje placering innan publicering för att säkerställa att innebörden är tydlig.

Du vill också välja din knapp för ”Call to Action”. Alternativ för detta innefattar allt från ”Läs Mer” till ”Få Visningstider” till ”Skicka Meddelande”. Välj ett som bäst återspeglar den handling du vill att din publik skall utföra, och beakta var de är i din digitala säljtratt. ”Läs Mer” känns mindre riskfyllt för de som tittar första gången än ”Handla Nu”.

Efter att du har förhandsgranskat din annons är det dags att skicka in.

Hur du kopplar ditt konto för Instagram Ads till Facebook

Att koppla ditt konto för Instagram Ads till Facebook är snabbt och enkelt. Väl i skapandet av annons kommer du ges alternativ för val av vilken Sida och Instagramkonto du önskar köra kampanjen under. Din Sida på Facebook kommer säkerligen vara länkade.

Du har två alternativ. Du kan antingen köra Instagram Ads under din Sida på Facebook, eller så kan du koppla ditt Instagramkonto till annonshanteraren. Klicka på knappen för ”Lägg till ett Konto” för att utföra det senare, och den kommer dra upp inloggningsskärmen för dig att logga in till ditt företags Instagramkonto.

Hur du boostar inlägg från Instagram

Om du känner dig avskräckt vad gäller annonssystemet eller önskar lyfta fram ett enskilt meddelande på Instagram snabbt, kan Boosta Meddelande vara ett bra alternativ. Detta låter dig betala för att marknadsföra ett specifikt meddelande. Om du väljer detta alternativ är det främsta lyftet bevis i form av socialt engagemang (inklusive likes och kommentarer).

Du kan lyfta vilket meddelande som helst på Instagram, så länge som din profil är fastställd som en företagsprofil. När du klickar på dina meddelanden kommer du se möjligheten att ”Marknadsföra”.

När du klickar på detta alternativ kommer du välja vilket syfte du vill fokusera på. Med detta alternativ kommer du endast få två val.

Dessa är:

·         Få mer besök till profil och webbsida, där du kommer besluta om du önskar skicka kunder till en specifik sida i din Instagramprofil. Detta alternativ låter dig välja mellan knappar för Handla Nu, Läs Mer, Se Mer, Boka Nu, Registrera dig, och Kontakta Oss.

·         Nå personer nära en adress, vilket låter dig välja en plats du önskar rikta dig mot. Detta alternativ ger dig val mellan knappar för Få Vägbeskrivning och Ring Nu.

På nästa skärm kommer du välja din CTA, sätta din budget och fastställa hur länge du vill att din kampanj skall pågå. Se till att förhandsgranska din annons innan du skickar in den och kör.

Bevakning av dina Instagram Ads

Du kan bevaka dina Instagram Ads via din Annonshanterare. Översikten för Annonshanterare visar allt som du behöver för att få en snabb titt, inklusive poäng för relevans, kostnad per handling (CPA), och antal resultat du får. Samtidigt som det är bra att se din räckvidd, är detta en siffra som du inte behöver fokusera på särskilt mycket; resultatet du får – och vad du betalar för dem – landar på ganska mycket mer.

När dina kampanjer är igång, håll koll på dem noga. Så fort som frekvensen ökar kommer dina andra mätetal sjunka, och driver upp din CPC. Noga koll möjliggör även att du kan se vad som fungerar och vad som inte fungerar; du kan pausa en ineffektiv kampanj och omfördela det du spenderar på en annons till de mer lyckade.

Mer om Marknadsföring på Instagram

Källa: adespresso.com