Välkommen till veckans analys med Megapixels Producent Richard Frantzén. Ett segment där Richard varje vecka går igenom 3 st kampanjer och analyserar dels hur han tror dom tänkt, hur dom utfört det och vad för resultat dom givit.
Alright, då sätter vi igång.
Kampanj är ju något brett och nedan har jag samlat 3 olika insatser som jag på något sätt fått upp ögonen för, det kan både vara bra och dåligt. Sedan ska jag försöka reda ut hur kreatörerna och strategerna bakom har tänkt och utfört samt vad det givit för resultat. Det kan vara både print, rörligt och andra kampanjer.
Tanken är att detta ska fungera lite som inspiration för er som är på jakt efter lösningar som fungerar bra.
Greenpeace – Straws Suck
En oerhört kraftfull kampanj som vill sätta fingret på att trots att stora bolag börjar plocka bort plastsugrör ur sina produkter krävs det fortfarande stora insatser av hela världen för att eliminera plasten som skadar djuren. Dom här annonserna är framtagna för att skapa debatt och skynda på just den processen.
Varför funkar den?
Här är väl ett typiskt fall av ”en bild säger mer än..”. Det är oerhört hög nivå på dessa kompositioner och bilderna ger en direkt inverkan på hur man känner för dessa stackars små djur. Väldigt kraftfullt och ”in your face”
Byrå: Rethink, Canada for Greenpeace
SodaStream – Join the revolution
Vem har sagt att Karriär-filmer behöver vara tråkiga? SodaStream har sedan ett tag anlitat ”The Mountain” känd från bl.a. ”Game of Thrones” för att göra väldigt quirky och kul marknadsföring för dom. Detta fortsätter självklart in i rekryterings-filmen.
Varför funkar den?
Självklart är filmen extremt välgjord och VD:n gör sig oerhört bra framför kameran. Men det man kan ta med sig här är att eftersom filmen är så välgjord och underhållande tittar jag utan problem på hela filmen som är 2:20 lång och samtidigt får jag med mig alla Sodastreams värderingar och blir genuint sugen på att jobba hos dom.
Byrå: 361 Degrees Creative Agency
GANT – Couple Thinkers
Det svenska modevarumärket GANT har en tydlig filosofi som sammanfattas i ”Never Stop Learning”. Med tv-serien Couple Thinkers bygger de upp en värld av kunskap för sina kunder. GANTs globala marknadschef Eleonore Säll fick en galen idé och exekverade den helt fenomenalt. Hon skapade sin egna TV-serie totalt brandad i GANT.
Varför funkar den?
Det räcker med att titta på tittarsiffrorna på över 20 miljoner på endast YouTube sedan att den går på reguljär tv och på flygplan för att konstatera att det är en enorm hit både för brand och för direktförsäljningen. Den funkar för att den är autentisk och välgjord. Det är en riktigt underhållande serie som placerar varumärket i skymundan men ändå i förarsätet.
Det var allt för den här veckan, hoppas du fått ut något av detta. Maila mig gärna på richard.frantzen@megapixelab.se om du har några kampanjer du tycker är värda att uppmärksammas eller har frågor och funderingar.