SEO-pionjär och Moz grundaren Rand Fishkin fick frågan om framtiden för SEO och hur Growth Hackers och andra med yrken på marknadsavdelningen bör anpassa sig till nuvarande och kommande förändringar hos Google. Rand säger att SEO har förändrats så att det traditionella SEO-fokuset på generiska relaterade sökord för produkter och tjänster blir föråldrat på grund av hur Google nu visar sökresultat.
Höjdpunkter från Rands tankar om det förändrade SEO-landskapet:
Problem som Rand pratar om på SEO-scenen där mängden möjligheter i SEO minskar på grund av att Google tar bort många av klicken och försöker lösa sökfrågor innan den som söker klickar. Det betyder att du inte har samma möjlighet att tjäna sökklick från Google längre.
“Branded Search”
Hur kan vi övervinna problemet? Jag tror att svaret för SEO är ganska tydligt, det enda som Google inte tar bort från oss är varumärkessök. Om någon söker efter Megapixel eller North Face, är det en sökare som ber Google: ta mig till detta företags hemsida. Det är en väldigt kraftfullt och obestridlig signal att den som söker vill nå din webbplats. Du får i regel 90% + i klickfrekvenser på dessa typer av sökfrågor.
Om du kan öka antalet personer som söker på ditt varumärke istället för att dra en mindre och mindre procentandel av personerna som söker utomhusjackor, eftersom Google placerar alla dessa annonser ovanför de organiska resultaten och försöker säga att de här är de bästa utomhusjackorna och leverera ett omedelbart svar. Därför är det en betydligt större vinst att lyckas öka antalet sökningar på ditt varumärke.
Kombinera klassisk SEO med nya saker
Jag tror att CMOs och marknadsavdelningar kommer producera en kombination av klassiska SEO insatser och insatser som främjar varumärkessök. Frågor att ställa sig är: Hur rankar vi? Hur ser vi till att vår webbplats är tekniskt optimerad? Hur ser vi till att vi gör bra sökords-research och sökordsinriktning? Hur skapar vi bra innehåll kring alla dessa saker och löser sökarnas problem med kreativitet som drar uppmärksamhet och ögonens intresse mot varumärket. Framtidens stora varumärken kommer byggas på stora berättelser och det är tyvärr traditionellt sätt, en stor svaghet på SEO-scenen.