SEO eller sökmotoroptimering som förkortningen står för innefattar flera ”komponenter”. Om dessa skapas korrekt hjälper det sökmotorer som Google och Bing att förstå vad din sida handlar om. Oavsett om du säljer produkter online eller om du erbjuder dina tjänster och vill ha fler förfrågningar eller bokningar, så hjälper sökmotoroptimering sökmotorerna att förstå syftet med din sida. Bra sökmotoroptimering bygger på tre element; innehåll, teknik och länkprofil.
Innehåll:
Ett bra innehåll är ett innehåll som ger ett relevant svar på användarens fråga. Genom att förstå intentionen bakom användarens sökningar kan du planera och skapa innehåll som genererar värde för dig och besökaren. Genom att arbeta regelbundet med sökordsanalyser och innehållsstrategier kan du skapa innehåll vars syfte är att generera relevant trafik till din site. Målsättningen med relevant trafik är att konvertera denna till leads eller/och försäljning.
Teknik:
Google vill ge sina användare en så bra upplevelse som möjligt. Det betyder i praktiken att Google ställer höga krav på din site för att premiera just den högst i sitt resultat vid en sökning. Exempel på parametrar som Googles algoritmer tittar på vid en bedömning är bland annat sidans hastighet, säkerheten för användaren, att siten fungerar bra i mobila enheter, att sitens arkitektur gör det enkelt för både Google och användaren att navigera, m.m.
Länkprofil:
En länk som pekar mot din site anses som en rekommendation av Google, förutsatt att det är en bra länk. En bra länk är en länk på en webbsida där innehållet är relevant för innehållet på din site. En site med många relevanta länkar bedöms också relevant för Googles användare.
Om du har en site idag och vill klättra i sökmotorernas index påbörjar vi arbetet med att göra en analys. Analysen hjälper oss att förstå ditt utgångsläge och vad som behöver åtgärdas ur ett tekniskt perspektiv.
Nästa steg är att göra en sökordsanalys. Denna analys ger oss insikt om din målgrupp och deras beteende. Vidare ger analysen empiriskt underlag för att fatta rätt beslut i strategiarbetet för just ditt företag och den bransch du är verksam inom.